title
کد خبر: 25596
00
ریزش مو : علل و درمان گیاهی- بخش اول

هم اکنون ۱۰ درصد موهای سر شما در فاز استراحت هستند. بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهایی که در فاز استراحت بوده اند، میریزند و موهای جدید به جای آنها میرویند. بنابراین ریزش مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است، اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند. از نظر علمی، یک انسان سالم در روز تقریباً ۱۰۰ تار مویش ریزش دارد و جای نگرانی نیست، اما ریزش مو ی بیشتر از ۲۰۰ تار مو در روز باید مورد توجه فوری قرار گیرد.

به گزارش «بهداشت نیوز»

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی نامناسب یکی از مهمترین علل ریزش مو می باشد. بسیاری از کمبودهای غذایی منجر به ریزش مو می شوند.  کمبود ویتامین های A ، B12 ، B6 ، اسید فولیک، ویتامین C ، بیوتین، مس، روی، آهن و غیره می توانند منجر به کم مویی شوند. ریزش مو همچنین یکی از علائم مسمومیت با ویتامین A است.  عدم تغذیه مناسب می تواند منجر به شکنندگی مو، خشکی مو، پیچ خوردگی و دوشاخه شدن مو گردد.

سن

عموماً با افزایش سن ریزش مو شروع می شود. همان طوریکه شخص پیر میشود، پوست سر قدرت نگهداری مو را از دست می دهد و منجر به ریزش مو می شود.

ژن و وراتث

در مردان، عامل وراثت از عمومی ترین علل ریزش مو به شمار می آید. اکثراً مردانی که سر آنها در ۴۰ سالگی به بعد طاس می شود، دارای سابقه طاسی در فامیل هستند. برای این نوع ریزش مو درمانی وجود ندارد.

استرس

استرس یکی از علل ریزش مو به حساب می آید، هر چقدر استرس بیشتری داشته باشید ریزش موی بیشتری نیز خواهید داشت.

مواد شیمیایی

به کارگیری مواد شیمیایی مضر به شکل رنگ موها و شامپوها غیر استاندارد منجر به ریزش مو می شود.  این مواد نه تنها به موهای موجود آسیب می رسانند، بلکه مانع رشد بیشتر موها نیز می شوند.

عدم تعادل هورمونی

یک شخص ممکن است به علت عدم تعادل هورمونی نیز دچار ریزش مو شود. عموماً در حین بارداری، زنان دچار تغییرات هورمونی شده که منجر به ریزش مو در یک دوره خاص از بارداری می شوند. این نوع ریزش مو معمولاً بعد از وضع حمل بهبود می یابد. اختلالات غده تیروئید و هیپوفیز و افزایش میزان دی هیدروتستوسترون نیز منجر به ریزش مو می شود.

سایر علل

سایر علل از قبیل تومورها، سیفلیس، ضربه روحی و روانی، بیماری های نسوج پیوندی، عفونت های پوست سر، توجه نادرست به مو، برس زدن بیش از حد، یک مشکل ایمنی به نام طاسی ناحیه ای سر (Alopecia areata) نیز می تواند موجب ریزش موهای سر، مژه ها، ابرو و ریش بدن گردد.

منبع: پارسی طب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز