title
کد خبر: 255463
00
آگهی/ باید ها و نبایدها برای سفید کردن دندان در دوران بارداری

سوال بسیاری از افراد این است که آیا می‌توان در دوران بارداری یا شیردهی برای سفید کردن دندان‌ها اقدام کرد؟ مادران باردار برای داشتن لبخندی درخشان و دندان‌های سفید، خواهان انجام روش‌هایی برای سفید کردن دندان‌ها هستند. اما آیا این روش‌ها برای بانوان باردار بی‌خطر است یا خیر؟ در این مطلب توضیحاتی در مورد خطرات سفید کردن دندان برای مادران باردار و جنین ارائه می‌شود.

 

آیا می‌توانیم در دوران حاملگی دندان‌هایمان را سفید کنیم؟

بسیاری از افراد تصور دارند که سفید کردن دندان‌ها یا همان روش بلیچینگ، هیچ خطری برای زنان باردار ندارد؛ اما با توجه به بررسی های انجام شده روی مراجعه کنندگان بلیچینگ دندان در مشهد ، انجام روش‌های مختلف سفید کردن دندان را در دوران بارداری، به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند. به این خاطر که در دوران بارداری، تغییراتی در دهان و لثه زنان حامله ایجاد شده که فرایند سفید کردن یا جرم‌گیری دندان‌ها را پیچیده و مشکل می‌کند.

سفید کردن دندان در بارداری به چه دلایلی نباید انجام شود؟

ممکن است مواد پروکسید هیدروژن که در روش سفید کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکنش‌های آلرژیک در زنان باردار ایجاد کند. علاوه بر آن در دوران بارداری به این علت که لثه‌ها التهاب و تورم دارند، سفید کردن دندان توصیه نمی‌شود.

در دوران بارداری به طور کلی لثه و دندان‌های مادران نسبت به گذشته حساس‌تر شده و انجام بلیچینگ در بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به دلیل اینکه با سفید کردن دندان عوارض و مشکلاتی در زنان باردار دیده شده است؛ که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آنها را به صورت خلاصه خواهیم پرداخت:

تورم و خونریزی لثه ممکن است در سفید کردن دندان درزمان بارداری اتفاق بیفتد

معمولا در زمان حاملگی، به دلیل تغییرات هورمونی خونریزی یا تورم در لثه‌ها اتفاق می‌افتد. به همین خاطر لثه و دندان حساسیت بسیار شدیدتری نسبت به قبل داشته و نباید در این دوران برای سفید کردن دندان‌ها اقدام کرد. این میزان از حساسیت به گونه ای خواهدبود که احتمال دارد دندانپزشک، خانم از مراجعه به کلینیک جراحی لثه مشهد و جراحی لثه منع کند تا خطری مادر و جنین را تهدید نکند.

تهوع‌های صبحگاهی, عارضه ای که سفید کردن دندان را بی اثر می کند

اکثر زنان باردار در این دوران به تهوع صبحگاهی دچار شده و بر اثر اسید معده، دندان‌های آنها فرسوده می‌شود. به همین دلیل روش‌های سفید کردن دندان در این دوران ماندگاری و نتیجه لازم را ندارد. این حالت تهوع ایجاد شده در دوران حاملگی علاوه بر ضعیف کردن دندان‌ها، روند درمان یا سفید کردن آنها را نیز دچار اختلال می‌کند. اسید معده ترشح شده در دوران حاملگی موجب از بین رفتن غشا و مینای دندان شده و عوارض روش‌های سفید کردن دندان را برای زنان باردار افزایش می‌دهد.

خطر پوسیده شدن دندان‌ها در سفیدکردن دندان در دوران بارداری

معمولاً زنان باردار در این دوران به خوردن غذاهای نشاسته‌ای و شیرین علاقه زیادی پیدا کرده و همین نکته سبب پوسیدگی دندان‌های آنها خواهد شد. دندانپزشک با مشاهده پوسیدگی در دندان‌های مادران باردار و بیماری لثه، به هیچ عنوان اقدام به سفید کردن دندان‌های آنها نمی‌کند.

لق شدن دندان‌ها در بارداری

هورمون پروژسترون و استروژن در بدن زنان باردار، به سطوح بالایی رسیده و سبب لق شدن دندان‌های آنها می‌شود. به همین دلیل در این دوران انجام روش‌های سفید کردن دندان توصیه نمی‌شود. از طرفی این لق شدگی در دندان‌ها ممکن است تا جایی ادامه داشته باشد که دندان به طور کامل از بین برود و با مراجعه به بهترین دندانپزشک ایمپلنت در مشهد، در خواست کاشت ایمپلنت برای جایگزین دندان از دست رفته را بدهد. البته انجام این روش هم منوط به تشخیص و نظر دندانپزشک خواهدداشت.

تاثیر مواد سفید کننده دندان بر روی جنین چگونه است؟

از آنجایی که تمام مواد غذایی و ترکیباتی که مادران در دوران بارداری استفاده می‌کنند، بر روی سلامت جنین آنها نیز تاثیر می‌گذارد، نباید در این دوران به جرم‌گیری یا سفید کردن دندان بپردازند. زیرا موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر روی جنین تاثیر منفی گذاشته و ممکن است خطراتی برای او داشته باشد.

راهکارهای مناسب برای سفید کردن دندان در بارداری چیست؟

از آنجایی که خدمات درمانی و زیبایی مانند سفید کردن دندان با مواد مخصوص در دوران بارداری، برای زنان باردار و جنین آنها خطراتی به دنبال دارد، بهتر است روش‌های بی‌خطر و سالم‌تری را جایگزین این روش‌های درمانی در نظر بگیرند. مادران باردار برای زرد نشدن دندان‌ها و سفید کردن آنها می‌توانند از روش‌های ایمن استفاده کنند؛ در ادامه سعی شده است که هر کدام از بهترین روش‌ها برای سفید کردن دندان در دوران بارداری را به صورت خلاصه بررسی کنیم:

جرم گیری دندان روشی برای سفید شدن دندان در بارداری

برای بهتر شدن ظاهر دندان‌های مادران باردار و سلامت دهان آنها می‌توان پلاک یا جرم‌های دندانی را در این دوران با روش‌هایی برطرف کرد. با جرم گیری تا حدود زیادی دندان‌های مادران باردار سفید خواهد شد و از زرد شدن آنها جلوگیری می‌شود.

استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده دردوران بارداری

زنان باردار در این دوران برای رفع ذرات غذایی باقیمانده بر روی دندان‌های خود و رفع جرم آنها می‌توانند از خمیر دندان‌های سفید کننده با توصیه دندانپزشک استفاده کنند.

برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها در دوران بارداری چه کار باید کرد؟

در این دوران برای سلامت دهان و دندان‌های خود جهت چکاپ‌های منظم به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. همچنین برای سفید ماندن دندان‌ها و درخشان‌تر شدن آنها در دوران بارداری می‌توان با رعایت کردن نکات زیر سلامت دهان و دندان را تضمین کرد:

  • در این دوران باید رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشت.
  • مصرف قهوه یا چای که جزو نوشیدنی‌های رنگی هستند را محدود کنید.‌
  • تمام اصول لازم برای بهداشت دهان و دندان رعایت شود.

شما همراهان عزیز در دوران بارداری با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، تا حدودی مانع زرد شدن دندان‌ها خواهید شد.

سخن پایانی

به طور کلی تمامی متخصصین دندانپزشکی توصیه می‌کنند تا زنان باردار و شیرده تمام روش‌های درمانی برای سفید کردن دندان یا ترمیم را بعد از پایان یافتن این دوران انجام دهند. انجام روش‌های سفید کردن دندان با مواد مخصوص به هیچ عنوان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این دوران دندان و لثه‌های مادران باردار حساس‌تر بوده و ممکن است عوارض شدیدتری در آنها مشاهده شود.

در زمان حاملگی برای سفید کردن دندان‌ها و جلوگیری از زرد شدن آنها می‌توان از خمیر دندان‌های سفید کننده یا دهانشویه مناسب استفاده کرد که روش‌های بی‌خطری هستند. مادران باردار برای حفظ سلامت خود و جنین بهتر است خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی خود را به بعد از این دوران منتقل کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز