title
کد خبر: 254772
00
چه عواملی باعث ناباروری می شود؟

علت ناباروری در هر فردی متفاوت است و شخص برای یافتن علت آن باید نزد پزشک مراجعه نماید. دلایلی مختلفی در نازایی زنان و مردان دخیل هستند که بدون مراجعه به پزشک نمی‌توان آن ها را شناخت و یا درمان کرد. ناباروری و نداشتن فرزند در بین زوجین به عنوان یک مسئله شایع خود را نشان می دهد که با بررسی و مراجعه به پزشک می توان به موقع آن را حل نمود. 

 

عوامل موثر در ناباروری چیست؟

عوامل مختلفی در نازایی تاثیر دارد که شناخت آن ها می تواند در درمان ناباروری در زوجین کمک نماید. در حالت کلی برخی از عادت ها منجر به بروز ناباروری می شود که با تغییر سبک زندگی می توان از بروز آن جلوگیری نمود. در ادامه به برخی از عوامل موثر در ناباروری اشاره می کنیم:

وزن

 یکی از دلایلی که می تواند فرزند آوری را به تاخیر بیندازد افزایش وزن است. افزایش وزن تاثیر مستقیمی بر روی هورمون های جنسی زن و مرد دارد. با این حال بیشترین تاثیر اضافه وزن در زنان می باشد. به طوری که زنانی با اضافه وزن بیشتر از زنان دارای وزن متعادل در معرض ناباروری قرار دارند.

سن

با توجه به شرایط پزشکی، امروزه همه افراد در هر سنی توانایی باروری را دارند ولی نمی توان از این نکته گذشت که افزایش سن باعث می شود تا میزان اثر بخشی و بارداری کاهش پیدا کند. هر چقدر سن در مردان افزایش پیدا کند تاثیر گذاری اسپرم کمتر می شود و کیفیت آن پایین می آید. همچنین در زنان نیز با افزایش سن، تخمک گذاری با کیفیت انجام نمی شود و همین امر منجر به عدم ناباروری خواهد شد.

آلاینده های شیمیایی

با افزایش آلودگی هوا آلاینده های شیمیایی نیز در هوا زیاد شده است و همین امر باعث شده تا زوج های زیادی در معرض آلودگی و آلاینده ها قرار بگیرند. از تاثیرات اصلی آلاینده های شیمیایی می توان به عدم باروری در زوجین اشاره نمود. باید اشاره کنیم که برخی از این آلاینده های شیمیایی در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز وجود دارد که با استشمام و استفاده از آن ها فرد در معرض ناباروری قرار می گیرد.

مواد شیمیایی خانگی

 امروزه برای تمیز کردن در منازل از شوینده های شیمیایی مختلفی استفاده می شود. استفاده بی رویه از این شوینده ها و استشمام آن ها باعث می شود تا تخمک گذاری با مشکل همراه شده و فرد دچار ناباروری شود. از این رو پزشکان و متخصصین در این زمینه بسیار تاکید دارند تا از این شوینده ها به ندرت در منازل استفاده شود.

مصرف سیگار

دود سیگار و مصرف آن باعث آسیب های ژنتیکی و هورمونی در شخص می شود. ناباروری در زنان سیگاری بیشتر از مردان است. به طوری که می توان گفت 21 درصد زنان سیگاری درگیر ناباروری هستند. همچنین زنانی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز ممکن است دچار ناباروری شوند.

مصرف نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی نیز مانند مصرف سیگار علت ناباروری در بسیاری از افراد است. همچنین مصرف الکل در دوران بارداری نیز می تواند به جنین آسیب های زیادی وارد نماید.

مصرف داروهای ضد بارداری

زوج های جوان برای اینکه آمادگی کافی برای باردار شدن را ندارند از داروهای ضد بارداری استفاده می کنند. مصرف طولانی این داروها می تواند در باروری تاثیر بگذارد و باعث بروز مشکلات مختلفی در افراد شود. (مشاوره با بهترین دکتر ناباروری)

تغذیه

یکی دیگر از مواردی که جزو علت های نازایی می توان شمرد چگونگی تغذیه افراد است. افرادی که بیشتر از غذاهای فست فودی و پر چرب استفاده می کنند بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند. از این رو تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم می توان در حل مشکل باروری به آن‌ها کمک نماید.

علت ناباروی در مردان

مردان نیز مانند زنان می توانند باعث ناباروری شوند که علت های مختلفی خواهد داشت. این عوامل در انتقال اسپرم و یا تولید آن تاثیر گذار هستند و همین امر باعث می شود تا زوجین با عدم باروری مواجه باشند. از علت ناباروری در مردان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • مسدود شدن مسیر اسپرم برای انتقال آن
  • درگیری با عفونت های جنسی ( عفونت هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود.)
  • داشتن اختلال در نعوظ
  • بیماری های مزمن
  • مشکل در تولید اسپرم
  • داشتن دسترسی به مواد آسیب زننده مثل مس و …
  • عدم نزول بیضه ها
  • خوردن ضربه های سخت به قسمت تناسلی
  • آسیب هایی که به دلیل سرطان، شیمی درمانی و پرتو درمانی به شخص وارد می شود.
  • داشتن مشکل واریکوسل
  • مصرف برخی از داروهای خاص باعث بروز ناباروری می شود.
  • مصرف بیش از اندازه دخانیات و نوشیدنی های الکلی در بروز ناباروری تاثیر گذار است.

علت ناباروری در زنان

علت ناباروری در زنان با مردان متفاوت است ولی این عوامل باعث می شود که زنان زیادی با مشکل ناباروری همراه باشند. قبل از درمان باید علت بروز مشکل را شناسایی کرد و سپس پزشک با توجه به نوع مشکل موجود داروهای مورد نیاز را برای درمان تجویز می کند.

از جمله علت های بروز ناباروری در زنان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • اختلال در تخمک گذاری که این اختلالت به دلیل ورزش های سنگین، سندروم تخمک پلی کیستیک، فعالیت های ورزشی شدید، کاهش وزن و افزایش وزن رخ می دهد.
  • ممکن است به دلیل جراحی بر روی لگن لوله ها دچار انسداد شده باشند و همین امر موجب ناباروری در شخص می شود.
  • داشتن اختلالات مادرزادی در سیستم تناسلی
  • داشتن سن بالای 35 سال نیز می تواند در ناباروری تاثیر گذار باشد.
  • بروز اختلالات هیپوتالاموس
  • یائسگی زودرس نیز از علائم عدم باروری در زنان است.

چگونه می توان از ناباروری جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از ناباروری تغییر سبک زندگی است. افراد می توانند با توجه به عواملی که در ناباروری تاثیر گذار است و ترک عادت های مخرب، از بروز ناباروری خود جلوگیری کنند. در این زمینه نیز مشورت با پزشکان متخصص می تواند تاثیر گذار باشد. اگر به هر دلیلی ترس از ناباروری دارید با متخصصین در این زمینه مشورت نمایید.

سخن پایانی

عوامل موثر در ناباروری در زنان و مردان متفاوت است ولی هر یک به اندازه خود می تواند بروز باروری را به تاخیر بیندازد. از این رو در صورت بروز هرگونه مشکل در باروری سریعا با متخصصین در این حوزه مشورت نمایید تا سریعتر مشکل بارداری رفع شود. دکتر مهرنوش امیری از جدید ترین روش های درمان ناباروری مانند درمان ناباروری با ای وی اف و .... استفاده میکند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت ایشان مراجعه کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز