title
کد خبر: 25007
00
با تغذیه مناسب خطر سرطان را کاهش دهیم

تغذیه نقش غیر قابل انکاری در پیشگیری و درمان سرطان دارد. این مقاله به بررسی چندین ماده غذایی موثر در کاهش خطر سرطان می‌پردازد.

به گزارش بهداشت نیوز، تغذیه نقش غیر قابل انکاری در پیشگیری و درمان سرطان دارد. این مقاله به بررسی چندین ماده غذایی موثر در کاهش خطر سرطان می‌پردازد.

1. دریافت بالای میوه و سبزی

هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند از سرطان جلوگیری کند، اما ترکیب درست و مناسب مواد غذایی مفید می‌باشد. سعی کنید در هر وعده غذایی، حداقل دو سوم از مواد غذایی مصرفی از نوع گیاهی باشد و پروتئین‌های حیوانی بیشتر از یک سوم غذای شما را تشکیل ندهد.

میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی ضد سرطان می‌باشند و هرچه رنگی‌تر باشند، حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. مصرف میوه و سبزیجات تازه از طریق رسیدن به وزن سلامت بدن و و نگهداری آن نیز باعث کاهش خطر سرطان می‌شوند. اضافه وزن خطر سرطان‌هایی مانند کولون، مری و کلیه را افزایش می‌دهد.

2. اسید فولیک

فولات یکی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که باعث محافظت در برابر سرطان‌های کولون، رکتوم و سینه می‌شود. غلات کامل، طالبی، توت‌فرنگی، مارچوبه، تخم مرغ، لوبیا، دانه آفتابگردان، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو منابع خوب فولات می‌باشند.

3. حذف غذاهای فرآوری شده

مصرف کم و گهگاه فست فودها خطرناک نیست. اما باید دانست که حذف غذاهای فرآیند شده، خطر سرطان‌های کولورکتال و معده را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف گوشت‌های دودی و نمک سود شده، افراد را در معرض خطر سرطان قرار می‌دهد.

3. گوجه فرنگی

تحقیقات نشان داده است که مصرف گوجه فرنگی با کاهش خطر چندین سرطان از جمله پروستات ارتباط دارد. اما مشخص نیست که این اثر مربوط به لیکوپن –رنگدانه موجود در گوجه فرنگی- می‌باشد یا یک ماده دیگر. همچنین مشخص شده است که محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی مانند آب یا سس آن نیز این خاصیت را دارا می‌باشند.

4. چای سبز

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که مصرف چای سبز، پیشرفت سرطان‌های کولون، کبد، سینه و پروستات را کند یا از آن‌ها جلوگیری می‌کند. همینطور دارای اثرات مشابهی در بافت ریه و پوست می‌باشد. بعضی مطالعات نشان داده‌اند مصرف چای با کاهش خطر سرطان‌های مثانه، معده و پانکراس ارتباط دارد.

5. انگور

انگور خصوصا نوع بنفش و قرمز آن حاوی رزوراترول می‌باشد. رزوراترول یک آنتی اکسیدان قوی است که خاصیت ضد التهابی دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که رزوراترول از آسیبی که باعث شروع فرایند سرطانی شدن سلول‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کند.

6. الکل ممنوع

سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و سینه با نوشیدن الکل ارتباط دارند. همچنین الکل خطر سرطان‌های کولون و رکتوم را نیز افزایش می‌دهد.

7. نوشیدن آب

نوشیدن آب تنها باعث رفع احساس تشنگی نمی‌شود، بلکه انسان را در برابر سرطان مثانه محافظت می‌کند. آب باعث کاهش غلظت مواد سرطان‌زا در مثانه می‌شود.

8. لوبیا

مصرف لوبیا از جهات زیادی برای سلامتی مفید است. و این موضوع که لوبیا باعث مبارزه با سرطان می‌شود، تعجب آور نیست. لوبیا حاوی فیتو کمیکال‌هایی است که بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند این مواد رشد تومور را کند کرده و از آزاد شدن موادی که سبب آسیب به سلول‌های مجاور می‌شوند، پیشگیری می‌کند.

9. سبزیجات خانواده کلم

سبزیجات خانواده کلم شامل بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ بدن را در برابر سرطان‌های کولون، سینه، ریه و دهانه رحم محافظت می‌کنند.

10. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات با برگ سبز تیره مانند برگ خردل، کاهو، کلم پیچ، کاسنی، اسفناج و برگ چغندر حاوی مقدار زیادی فیبر، فولات و کاروتنوئید می‌باشند. این مواد مغذی بدن را در برابر سرطان‌های دهان، حنجره، پانکراس، پوست و معده محافظت می‌کنند.

11. زردچوبه

زردچوبه یکی از بهترین ادویه هایی است که با سرطان مبارزه می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه، تغییر شکل و تکثیر سلول‌های سرطانی را در بسیاری از سرطان‌ها سرکوب می‌کند.

12. شیوه ی طیخ

طرز تهیه و پخت گوشت نیز در افزایش خطر سرطان مهم است. سرخ کردن و کباب کردن گوشت در دمای بالا باعث افزایش تولید مواد سرطان‌زا می‌شود. دیگر روش‌های پخت مانند آب‌پز یا بخارپز کردن، تولید این مواد را کاهش می‌دهند. سعی کنید هنگام پخت گوشت از سبزیجات استفاده کنید.

13. میوه های خانواده توت

توت‌فرنگی و تمشک حاوی فیتو کمیکالی به نام اسید الاجیک هستند. این آنتی اکسیدان قوی خاصیت ضد سرطانی دارد.

14. شکر

شکر مستقیما باعث ایجاد سرطان نمی‌شود، اما احتمالا سبب حذف یا کاهش مصرف مواد مغذی محافظت کننده در برابر سرطان می‌شود. از طرف دیگر باعث افزایش دریافت کالری و اضافه وزن و چاقی می.‌شود. اضافه وزن یکی از عوامل خطر سرطان می‌باشد. مصرف میوه می‌تواند یک جایگزین شیرین برای شکر باشد.

15. ویتامین ها

ویتامین‌ها باعث حفاظت بدن در برابر سرطان می‌شوند. اما دریافت آن‌ها به‌طور طبیعی و از طریق مصرف غذاهایی مانند آجیل، میوه، سبزیجات برگ سبز بسیار موثرتر از دریافت به شکل مکمل می‌باشدبنابراین توصیه می‌شود به منظور پیشگیری و همچنین درمان سرطان از یک الگوی غذایی سالم، متعادل و متنوع پیروی کنید.

 

منبع: آوای سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز