title
کد خبر: 248429
00
یک بیماری مزمن که تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است

به گفته رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، پوکی استخوان(استئوپروز) به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان، یک بیماری مزمن و یک تهدید اقتصادی اجتماعی است که همگام با سالمندی جمعیت، تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نسرین تنکابنی، افزود: پوکی استخوان «بیماری خاموش» هم نامیده می‌شود، زیرا در مراحل اولیه، علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجهه می­کند و در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نیست و اولین تشخیص همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

 

دکتر تنکابنی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه پوکی استخوان، شایع‌ترین بیماری استخوان است؛ اما به علت اینکه علایم هشدار­ دهنده‌ای قبل از شکستگی وجود ندارد، اغلب ناشناخته و حتی بعد از بروز شکستگی بدون درمان باقی می‌مانند و در نهایت ممکن است منجر به تغییر شکل ، درد مزمن، افسردگی، ناتوانی و افزایش مرگ و میر شود.

 

جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی‌ استخوان، با داشتن شیوه زندگی سالم

آمنه احدی‌زاده، کارشناس بیماری‌های استخوانی – مفصلی معاونت بهداشت دانشگاه  نیز دراین رابطه اظهار کرد که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی‌ استخوان، مهمترین اصل، داشتن شیوه زندگی سالم است، که ازجمله آن، حصول اطمینان از دریافت کافی کلسیم، دریافت ویتامین «D» به میزان مناسب، استفاده از رژیم غذایی متعادل، انجام منظم ورزش تعادلی و حفظ بدن، خودداری از مصرف الکل، اجتناب از مصرف دخانیات و همچنین توجه به موارد پیشگیری از سقوط است.

 

وی بیان کرد: تغذیه مناسب، نقش مهمی در قدرت و سلامت استخوان‌ها دارد و رژیم غذایی غنی از کلسیم، شامل: لبنیات کم چرب، بادام، نخود، سبزیجات برگ‌دار، ماهی سالمون، ساردین همراه استخوان، میگو، دانه سویا به ساخت و محافظت از استخوان‌ها کمک می‌کند.

 

احدی‌زاده ادامه داد که منابع غنی ویتامین «D»، شامل: ماهی سالمون، ماهی تُن، جگر، نخود فرنگی، اسفناج، قارچ، تخم مرغ و نور مستقیم خورشید به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کنند.

 

گفتنی است، بیستم اکتبر برابر با 28 مهر ماه، روز جهانی پوکی استخوان، نام‌گذاری شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز