title
کد خبر: 247791
01
عوارض دریافت زیاد فروکتوز

فروکتوز قند طبیعی است که بیشتر در ساختار خوراکی‌هایی مانند میوه‌ها و بعضی از سبزیجات دیده می‌شود. ساختار فروکتوز مانند گلوکز است؛ اما این ماده ساده‌تر از آن و جز اساسی ساکارز است. این ماده به بدن کمک فراوانی می‌کند؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند و باعث عارضه‌های مختلفی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، مصرف به اندازه و در حد اعتدال فروکتوز ناب باعث هیچ مشکلی در بدن نمی‌شود؛ اما اگر تصمیم بگیرید که این ماده را بیش‌از‌حد وارد رژیم غذایی خودتان کنید، عوارضی به دنبال دارد. 

   چاقی و اضافه وزن
از عوامل برهم زننده متابولیسم فروکتوز، چاقی است. زمانی‌که غذاهایی را بیشتر مصرف کنید که این قند را در ترکیب خود دارند، نحوه تجزیه چربی‌ها و متابولیسم تغییر می‌کند. این باعث می‌شود که دیگر بعد از خوردن غذا احساس سیری نداشته ‌باشید و بیشتر از نیاز بدن‌تان غذا بخورید. در نهایت، این موضوع باعث زیاد شدن وزن می‌شود. اگر مایلید که چاق شوید، بهتر است روش‌های درست و مناسب را به کار بگیرید تا به سلامتی شما آسیبی وارد نشود.

      مقاومت به انسولین
عارضه دومی که افراد با افزایش دریافت مقدار این قند در بدن با آن مواجه می‌شوند، مقاوم‌شدن بدن به انسولین است. در این شرایط، گلوکزها در خون انباشته می‌شوند و دیابت نوع 2 رخ می‌دهد. بهتر است که حتماً این مساله را کنترل کنید؛ چون هر اندازه که این مقدار بیشتر شود، مقاومت به انسولین هم افزایش پیدا می‌کند. این روزها مساله دیابت در زنان و مردان به یک موضوع جدی و مهم تبدیل شده‌است.

 مشکلات کبدی
با مصرف زیاد فروکتوز میوه به کبد چرب از نوع غیرالکلی دچار می‌شوید. در این حالت، مقدار زیادی چربی در این قسمت بدن ذخیره و باعث التهاب آن می‌شود. در نهایت، اگر این مساله افزایش یابد، باعث می‌شود که فرد دچار هپاتیت غیرالکلی، زخم، سرطان و نارسایی کبد شود. همین‌طور، این عارضه روی روده بزرگ اثر می‌گذارد و باعث رشد تومور در آن می‌شود؛ بنابراین حتماً باید مقدار مصرف این قند طبیعی را کنترل کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز