title
کد خبر: 244623
00
انتشار سویه های  جدید کرونا در جهان/  کرونا دوباره اوج می گیرد؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) این روزها در حال ردیابی ویروس‌های جهش یافته کرونا هستند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از یورونیوز، چند نوع ویروس جهش یافته در سه هفته اخیر در چندین کشور شناسایی شده است. دانشمندان در حال بررسی سویه جدید با نام «BA.۲.۸۶» هستند چراکه دارای ۳۶ جهش است که آن را از نوع غالب فعلی یعنی «XBB.۱.۵» متمایز می‌کند.

به گفته متخصصان تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه BA.۲.۸۶ سریعتر گسترش می‌یابد یا باعث بیماری جدی‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی می‌شود، وجود ندارد.

چه اطلاعات جدیدی درباره انتشار کووید وجود دارد؟

ابتلا به کووید و بستری شدن در بیمارستان در ایالات متحده، اروپا و آسیا در حال افزایش است و موارد بیشتری در ماه‌های اخیر به زیرسویه «اریس» نسبت داده می‌شود که از امیکرون جهش یافته است.

طی چند روز گذشته مقامات بهداشت عمومی ایالات متحده، انگلیس و دانمارک نیز مواردی از زیرسویه BA.۲.۸۶ را ثبت کرده‌اند.

دانشمندان درباره BA.۲.۸۶ چه می‌گویند؟

دکتر «وسلی لانگ»، مدیر پزشکی میکروبیولوژی تشخیصی در بیمارستان متدیست هوستون می‌گوید که زیرسویه BA.۲.۸۶ از شاخه اولیه ویروس کرونا سرچشمه می‌گیرد، بنابراین با نوع مورد هدف واکسن‌های فعلی متفاوت است.

وی اضافه می‌کند: باید دید آیا BA.۲.۸۶ می‌تواند از سایر سویه‌های ویروس پیشی بگیرد یا قابلیت فرار از پاسخ‌های ایمنی ناشی از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون قبلی را داشته باشد.
شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در انگلیس
ردیابی سویه جدید کرونا توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا
نکاتی درباره زیرسویه در گردش امیکرون
این درحالیست که بسیاری از کشورها، آزمایش‌های بیماران و تلاش‌ برای تجزیه و تحلیل ژنوم ویروس‌های عامل موارد جدید ابتلا به کووید را به شدت کاهش داده‌اند.

دکتر «اریک توپول»، متخصص ژنومیک و مدیر موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» در لا جولای کالیفرنیا می‌گوید که در این شرایط با توجه به سرعت شناسایی موارد جدید، مسیر BA.۲.۸۶ در حال حاضر خوب به نظر نمی‌رسد.

توپول می‌گوید که جهش‌های فراوان BA.۲.۸۶ باعث می‌شود این سویه در مقایسه با انواع قبلی به‌ طور اساسی در ساختار متفاوت باشد.

وی اضافه می‌کند: سوال اصلی این است که آیا BA.۲.۸۶ مسری‌تر خواهد بود یا خیر.

آیا سویه‌های جدید مردم را بیشتر بیمار می‌کند؟

طبق داده‌های وبسایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، ویزیت‌ها و بستری‌ها در بخش اورژانس آمریکا برای کووید کم بوده اما از اوایل ژوئیه افزایش یافته است. با این حال پزشکان می‌گویند بیمارانی که در هفته‌های اخیر ویزیت کرده‌اند با گسترش سویه اریس به کووید مبتلا شده‌اند اما شدت بیماری در آن‌ها به اندازه بیمارانی نیست که در طول دوره‌های اولیه همه‌گیری درمان شده‌اند.

توپول می‌گوید که گسترش بیشتر BA.۲.۸۶ احتمالا باعث بیماری و مرگ بیشتر در جمعیت‌های آسیب‌پذیر می‌شود. با این حال خیلی زود است که متوجه شویم آیا BA.۲.۸۶ باعث بیماری شدیدتری می‌شود یا خیر.

سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده همچنین گفت: طبق شواهد موجود هنوز نمی‌دانیم که BA.۲.۸۶ چه خطراتی ممکن است برای سلامت عمومی ایجاد کند.

آیا واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید محافظت می‌کنند؟

با توجه به کاهش همه‌گیری، ممکن است یک سال یا بیشتر از زمانی که بسیاری از افراد در برابر کووید واکسینه شده‌اند یا به آن مبتلا شده‌اند، گذشته باشد.

دکتر لانگ می‌گوید: واکسن همچنان به شما محافظت عالی در برابر بیماری و مرگ می‌دهد.

واکسن‌های فعلی برای مقابله با زیرسویه XBB.۱.۵  امیکرون به روز رسانی شده‌اند. با این حال «مدرنا» مدعیست که آخرین نسخه واکسن این شرکت برای مقابله با زیرسویه اریس موثر است. شرکت «فایزر» نیز در مطالعه‌ای که روی موش‌ها داشته است، اظهار کرده که واکسن به روز شده این شرکت فعالیت خنثی‌کننده‌ای را در مقابله با زیرسویه اریس نشان داده است. با این حال هنوز مطالعات و آزمایشات کافی با نتایج قطعی در این زمینه صورت نگرفته است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز