title
کد خبر: 244433
10
یک عمل جراحی نوین برای اولین بار در قم

برای نخستین بار عمل جراحی « CERAB » (استنت گذاری آئورت شکمی و عروق اندام تحتانی به صورت همزمان به روش اندوواسکولار) بر روی بیمار 60 ساله ای در بیمارستان شهید بهشتی قم توسط تیم اینترونشن قلب این بیمارستان انجام شد.

دکتر ایوب صالحی در گفتگویی از انجام عمل جراحی پیشرفته  اینترونشن که برای اولین بار در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی قم انجام شد خبر داد و اظهار داشت: انجام این مهم  باعث افتخار بیمارستان شهید بهشتی و هم استانی های عزیز قمی است که برای نخستین بار در سطح استان این  پروسیجر مهم و دشوار رقم زده شد. 

وی به تشریح نحوه انجام این کار پرداخت و گفت: برای نخستین بار عمل CERAB را روی بیمار 60 ساله ای که تنگی  آئورت شکمی به همراه تنگی عروق اندام های تحتانی داشت و مدت ها از علائم درد قفسه سینه و لنگش پاها رنج  میبرد، انجام دادیم. 

دکتر صالحی اینترونشنیست بیمارستان شهید بهشتی افزود: در این مورد با انجام آنژیوگرافی عروق کرونری متوجه  شدیم اصلی ترین رگ قلبی (Artery LM ) این شخص دچار تنگی شدید است و همچنین آئورت شکمی دچار انسداد  کامل است؛ همینطور ابتدای عروق اندام تحتانی کاملا مسدود بود و خون رسانی پاها از طریق عروق جانبی به صورت  بسیار ضعیف انجام میشدکه همین امر علایم مشکل زای بسیاری را برای بیمار ایجاد کرده بود. در این بیمار با توجه به اهمیت و ارجحیت عروق قلبی ابتدا استنت گذاری عروق قلب به نحو احسنت انجام شد و برای  آنژیوپلاستی آئورت شکمی برنامه ریزی کردیم، با همت مدیریت محترم بخش آنژیوگرافی و مسئولین محترم بیمارستان تجهیزات جراحی مهیا شد و عمل جراحی باز کردن آئورت شکمی به روش اینترونشن ۲ماه بعد انجام شد. 

وی ادامه داد: به طور معمول و تا چند سال پیش ،مشکل مشابه توسط عمل جراحی باز تحت درمان قرار میگرفت ولی در این مورد،  با توجه به داروهای ضد پلاکت قوی که بیمار استفاده میکرد و ریسک خونریزی شدید حین عمل جراحی باز، استفاده از  روش جراحی سنتی به صلاح نبود و خوشبختانه عروق آئورت شکمی و اندام های تحتانی در یک جلسه و به صورت  همزمان به روش بسته و اندوواسکولار بدون استفاده از جراحی باز، با روش های آنژیوگرافیک باز شد. 

وی گفت: خوشبختانه با استفاده از یکی از نوین ترین روش ها و همچنین با پشتیبانی همکاران جراح عروق توانستیم  با روش انجام جراحی کمتر تهاجمی اندوواسکولار به سمت انجام عمل جراحی باز قلب و شکم نرویم و عمل جراحی باز  انجام نشود. 

دکتر صالحی انجام عمل جراحی CERAB در استان قم را باعث افتخار استان و بیمارستان شهید بهشتی دانست و گفت:  امید است در مورد بیماران این چنینی بتوان با روش های نوین و تکنیک های به روز مشابه مراکز پیشرفته ی دنیا درمان  بیماران انجام گردد و انشالا بیماران بتوانند در همین مرکز و بدون نیاز به ارجاع درمان شوند. 

وی با بیان اینکه در روش جدید بیمار بعد از یک الی دو روز مرخص میشود و در حال حاضر بیماری که با روش جدید عمل جراحی انجام داده مرخص شده است، عنوان کرد: این بیمار در حال حاضر هیچ مشکلی ندارد و به صورت نرمال راه  میرود؛ هیچ گونه درد قفسه سینه و یا لنگش در پاهایش ندارد. 

دکتر صالحی ضمن قدردانی از مسئولین بیمارستان بهشتی و تیم اینترونشن قلب و پرسنل محترم بخش  آنژیوگرافی گفت: بر خود لازم میدانم از تمامی عزیزانی که این اتفاق خوب را رقم زدند کمال تشکر و قدردانی را داشته  باشم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با روش های نوین و به روز و همچنین با کمک همکاران جراح عروق توانستیم با روش  انجام جر احی کمتر تهاجمی اندوواسکولار به سمت انجام عمل جراحی باز نرویم و با استفاده از این تکنیک جدید و  پیشرفته، سلامت بیماران مشابه بیشتری را برای ایشان به ارمغان بیاوریم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز