title
کد خبر: 241467
00
آثار سوء استفاده از استروئیدها بر جسم و روان و زندگی اجتماعی و بین فردی

مسئول اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت : استروئیدها داروهای مصنوعی هستند که بسیار به هورمون کورتیزول شباهت دارند.افسردگی ،خطرناک ترین عارضه این مواد استرس زا است که گاهی به خود کشی منجر می شود .

به گزارش بهداشت نیوز ، افسانه معصومی با بیان اینکه دارو هایی که به نام استروئید آنابولیک شناخته می شوند در آز مایشگاه ساخته شده و دارای ساختمان شیمیایی استروئید های موجود در هورمون جنسی مردانه یعنی تستسترون هستند افزود : استروئید های آنابولیک کاربردهایی در پزشکی دارند اولین مورد استفاده از آنها بهبود وزن گیری و نمو عضلانی در اندامها است. این داروها به ندرت برای انسان تجویز می شوند .

معصومی با اشاره به استرو ئید های مورد استفاده بیشتر ورزشکاران که قاچاقی ،مسروقه یا ساخته شده در آزمایشگاههای زیر زمینی و بصورت غیر مجاز تهیه می شود و اغلب این داروها در دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد اظهارداشت : آثار سوء مصرف می توانند انواع گوناگونی از اثرات روانشناختی مانند پرخاشگری ،تحریک پذیری ،اضطراب ،تهاجم نوسانات خلقی شدید را سبب می شوند که موضوع نگران کننده دیگر ارتباط بین سوء مصرف استروئید ها و خشونت است ،به نحوی که در بسیاری از موارد ،مصرف کنندگانی که سابقه ای از خشونت و رفتار ضد اجتماعی در زندگی خود نداشته اند مرتکب قتل و سایر جرائم خشونت بار شده اند .

وی از دیگر عوارض مصرف این دارو را ، آکنه ،طاسی ،زرد شدن پوست و چشم ،کاهش اندازه بیضه و پروستات از عوارض خاص مردان می باشد که ریزش مو ،بزرگ شدن پستان ها در آنها ( جنس مذکر ) برگشت نا پذیر است.
مسئول اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان بزرگی اضافه کرد : کلیتوریس ،مشکلات قاعدگی ،کلفتی صدا ،چربی بدن ،پوست زمخت و کلفت ،ریزش مو و افزایش موهای زائد، کوچک شدن پستان ها که باعث مرد نمایی می شود و بر گشت ناپذیر است ،از علائم بروز در زنان می باشد. در کودکان و نوجوانان سطح بالای تستسترون رشد استخوانی را متوقف نموده و از رشد مجدد آنها تا رسیدن به قد کامل جلو گیری می کند .
معصومی تشریح کرد : قطع مصرف این دارو باید زیر نظر متخصصان باشد زیرا قطع مصرف به صورت نوسانات خلقی، روحی، خستگی ، بی‌قراری،کاهش اشتها ،بی خوابی کاهش اشتیاق جنسی و افزایش میل به استفاده از استروئید ها دچار می شوند. افسردگی ،خطرناک ترین عارضه این مواد استرس زا است که گاهی به خود کشی منجر می شود .این افراد باید زیر نظر متخصصان در مان شوند زیرا بعضی از نشانه های افسردگی سال ها پس از قطع این داروها باقی می ماند .


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز