title
کد خبر: 239501
00
افرادی که در این گروه شخصیتی هستند کمتر به رشوه آلوده می شوند

به طور کلی و در تمامی فرهنگ ها، رشوه خواری مترادف با فساد است، به طوری که بسیاری از افراد در مناصب قدرت ممکن است به این پدیده آلوده شده و دچار مشکل شوند. در این میان قرار گرفتن یک فرد آلوده به رشوه در منصب حساس می تواند مضرات و آسیب هایی جدی برای جامعه داشته باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید و جذاب نشان می ‌دهد کسانی که مستعد احساس گناه هستند ممکن است کمتر از دیگران رشوه بپذیرند. این موضوع به خصوص اگر انجام این کار منجر به آسیب آشکار به افراد دیگر شود، بیشتر مشاهده می شود.

مدت‌ هاست که پدیده رشوه‌ در سیستم های اداری و بوروکراسی کشورهای مختلف جهان نفوذ کرده و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی مخربی در پی داشته است. به همین دلیل سازمان های بازرسی متعددی با صرف هزینه های سنگین تلاش می کنند با رشوه خواری مبارزه کنند اما به دلیل گستردگی و مخفی بودن این عمل، تنها بخش کمی از مفاسد این حوزه شناسایی می شود.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: برخی از ویژگی ‌های شخصیتی خاصی می‌ تواند از این رفتار غیر اخلاقی جلوگیری کند.

پروفسور شیائولین ژو، محقق دانشگاه شرق چین و پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی، در این رابطه می گوید: نتایج ما پیامد های مهمی برای رویدادهای کنونی جهان دارد، این موضوع به ویژه در حوزه سیاست و حکمرانی که در آن فساد و رشوه از نگرانی های اصلی است، دارای اهمیت بوده و به طور خاص، نتایج ما اهمیت ارزیابی استعداد احساس گناه افراد را در انتخاب شدن آن ها برای مشاغل خاص، به ویژه هنگام انتخاب یک رهبر برای یک گروه برجسته می کند.

به گزارش سیناپرس، طی این مطالعات، محققان دو آزمایش را روی ۲۰۸۲  دانشجو انجام داده و بازی های اقتصادی را با معیارهای شخصیتی آن ها ترکیب کردند تا به این نتایج برسند. آزمایش نخست نشان داد که مستعد بودن به گناه با پذیرش رشوه ارتباط مستقیم دارد. آزمایش دوم نیز ارتباطی را بین نگرانی مردم برای دیگران و تمایل آن ها به پذیرش رشوه نشان داد. این پروژه همچنین پتانسیل استفاده از مدل‌ سازی محاسباتی را برای تجزیه و تحلیل تصمیم‌ گیری اخلاقی و همچنین مکانیسم ‌های روان ‌شناختی زیربنایی که رفتارهای اخلاقی را شکل می‌ دهند، به وجود می ‌آورد.

پرفسور ژو خاطرنشان می کند که این پروژه تحقیقاتی در نهایت نشان محققان نمی تواند به طور قطعی بگویند که آیا مستعد بودن به احساس شرمساری و گناه احتمال درگیر شدن در رفتار فاسد را کاهش می دهد یا خیر. وی در ادامه توضیحاتش اضافه می کند که این پروژه بر روی احساس گناه به عنوان یک ویژگی شخصیتی واحد متمرکز شده و سایر ویژگی های شخصیتی مرتبط با اخلاق را که ممکن است بر تصمیمات رشوه خواری تأثیر بگذارد، در نظر نگرفته است.

پرفسور ژو در این رابطه توضیح می ‌دهد: بررسی مکانیسم‌ های روان ‌شناختی جایگزین مانند مسئولیت ‌پذیری، اطاعت یا انطباق ، فراتر از نگرانی برای رنج دیگران که ممکن است زمینه ‌ساز رابطه بین تمایل به گناه و رشوه باشد، جذاب خواهد بود

دکتر یانگ هو، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی  نتیجه گیری می کند: ما امیدواریم که یافته های ما بتواند سیاست ها و مداخلاتی را با هدف جلوگیری از فساد و ترویج رفتارهای اخلاقی در حوزه های مختلف، مانند تجارت و مشاغل دولتی ارائه دهد.شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Social Psychological and Personality Science منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز