title
کد خبر: 239494
00
از عوارض رژِیم کتوژنیک چه می‌دانید؟

رژیم کتوژنیک درکنار فواید زیادی که دارد عوارضی نیز به دنبال دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی از این عوارض طبیعی و موقتی هستند. و با گذشت چند روز الی یک یا دو هفته از شروع رژیم، برطرف می‌شوند. در حقیقت بدن شما به زمان نیاز دارد تا خود را با شرایط جدید وفق دهد.

اما برخی از این عوارض نیز ممکن است جدی تر باشند. و حتی در مواقعی سلامتی شما را با خطر مواجه کنند. در هر دو صورت، باید در صورت مشاهده هرگونه عوارض، با پزشک خود و متخصص تغذیه مشورت کنید. و در صورت لزوم، تغییراتی را د ررژیم غذایی خود ایجاد کنید.

در ادامه چند مورد از این عوارض را معرفی خواهیم کرد.

۱) احتمال بروز (آنفولانزای کتو) وجود دارد!
افرادی که به تازگی شروع به استفاده از رژیم کتوژنیک کرده‌اند، به احتمال زیاد با آنفولانزای کتوژنیک مواجه خواهند شد. این موقعیت ناشی از کاهش کربوهیدرات‌های بدن رخ می‌دهد. و با برخی از علائم ناخوشایند مانند سردرد، خستگی، درد عضلات، حالت تهوع و استفراغ همراه است. این موضوع به تدریج و با سازگار شدن بدن شما با شرایط جدید، رفع خواهد شد.

۲) احتمال بروز بد خلقی وجود دارد!
افرادی که به تازگی رژیم کتوژنیک را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار بد خلقی و کج خلقی بشوند. زیرا با کاهش کربوهیدرات بدن، ممکن است سروتونین کافی تشکیل نشود. سروتونین یک ماده شیمیایی موجود در مغز انسان به شمار می‌رود. که به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

۳) امکان بازگشت کاهش وزن اولیه در صورت عدم رعایت اصول
کاهش وزن سریع‌تر نسبت به سایر رژیم‌های غذایی، یکی از مزیت‌های این رژیم به شمار می‌رود. اما به دلیل سخت بودن محدودیت‌های رژیم کتو برای برخی افراد، احتمال کنار گذاشتن ناگهانی این رژیم توسط فرد بسیار زیاد است. پس این مزیت رژیم کتوژنیک، به یکی از عوارض کتوژنیک تبدیل می‌شود. و وزن کاهش یافته به سرعت به حالت اول و حتی بیشتر از آن برخواهد گشت.

۴) احتمال بروز اسهال و یبوست و سایر مشکلات گوارشی
در برخی از موارد، مواجه شدن با مشکلات گوارشی نظیر اسهال و یبوست در اثر استفاده از رژیم کتوژنیک گزارش شده است. این مشکلات گوارشی را می‌توان از عوارض کتوژنیک نام برد که تقریبا به راحتی قابل درمان هستند. فقط کافی است با مشورت پزشک خود، برخی مواد معدنی نظیر فیبر را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

۵) احتمالا احساس تشنگی دائمی خواهید داشت!
یکی از عوارض رژیم کتوژنیک، احساس تشنگی مداوم است. که البته این عارضه را می‌توان یک موضوع طبیعی قلمداد کرد. زیرا شما در طول این رژیم آب زیادی را از دست خواهید داد. به همین دلیل برخی ممکن است این موضوع را از عوارض کتوژنیک قلمداد نکنند! زیرا نوشیدن مایعات هرچقدر هم افزایش یابد، برای شما مفید خواهد بود.

۶) رژیم کتوژنیک ممکن است باعث افت شدید قند خون به خصوص در افراد دیابتی باشد!
برخی مطالعات این موضوع را نشان می‌دهند که ترکیب رژیم کتوژنیک و بیماری دیابت می‌تواند مضر واقع شود. به خصوص برای افرادی که داروهای کاهنده گلوکز مصرف می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد دیابتی به سراغ این رژیم غذایی نروند و یا با احتیاط کامل و مشورت کافی با پزشک خود، اقدام به استفاده از رژیم کتوژنیک کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز