title
کد خبر: 239223
00
این گیاه از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند

اخیرا" با معلوم شدن مسیر و مراحل ساخت vinblastine در گیاه پروانش امکان تولید این دارو به روش صناعی (سنتز) فراهم شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، عنوان گیاه زینتی در باغ ها و پارک ها استفاده می شود بومی ماداگاسکار است، ولی در نقاط مختلف ایران هم کاشته می شود. در دهه 1950 کشف شد که آلکالوئیدی به نام vinblastine که از برگ این گیاه به دست می آید خاصیت ضدسرطان دارد. 

استخراج این دارو از گیاه بسیار مشکل و پرهزینه است. به طوریکه، از 500 کیلوگرم برگ خشک گیاه، 1 گرم vinblastine به دست می آید. داروی مذکور از تقسیم سلول های سرطانی جلوگیری می کند و برای درمان سرطان مثانه، بیضه، ریه، تخمدان و پستان استفاده می شود. 

سازمان بهداشت جهانی، vinblastine را به عنوان "داروی ضروری" که بسیار موءثر و ایمن است و هزینه-اثربخشی خوبی دارد طبقه بندی کرده است. اخیرا" با معلوم شدن مسیر و مراحل ساخت vinblastine در گیاه پروانش امکان تولید این دارو به روش صناعی (سنتز) فراهم شده است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز