title
کد خبر: 239166
00
اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که اضافه وزن مادام‌العمر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در زنان می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، بر مبنای مطلبی که در مجله BMC Medicine منتشر شده، دانشمندان مدتی است خبر از رابطه‌ مستقیم اضافه وزن و ابتلا به سرطان می‌دهند ولی اکنون محققان دانشگاه بریستول توانسته‌اند این ارتباط را روشن کنند.

 

این تحقیقات مشخصا بر روی سرطان آندومتر، شایع‌ترین سرطان رحم متمرکز است.

 

در مطالعه اخیر نمونه‌های ژنتیکی از 120 هزار زن در بریتانیا، استرالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، سوئد و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت که حدودا 13 هزار نفر از آنان مبتلابه سرطان رحم بودند.

 

محققان به بررسی نشانگرهایی پرداختند که ممکن است چاقی و سرطان رحم را با هم مرتبط کند، آنها دریافتند که به ازای هر پنج واخد شاخص توده بدنی یا BMI اضافی، خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان 88 درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

به این باور محققان اضافه وزن سطح دو هورمون کلیدی یعنی انسولین ناشتا و تستوسترون را بر هم می‌زند و خطر ابتلا به سرطان رحم را نیز افزایش خواهد داد.

 

اما هیزلوود، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ارتباط بین چاقی و سرطان رحم به‌خوبی شناخته شده است، اما این مطالعه یکی از بزرگترین تحقیقاتی است که دقیقا چرایی آن را در سطح ملکولی بررسی کرده است و ما مشتاقانه منتظر تحقیقات بیشتر درباره چگونگی استفاده از این اطلاعات برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان در افرادی هستیم که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند هستیم.

 

سرطان رحم یکی از انواع سرطان‌هاست که بیشترین ارتباط را با چاقی دارد، این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطانهاست.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز