title
کد خبر: 236350
00
نکاتی که سالمندان و بیماران برای روزه‌داری باید رعایت کنند

کم نوشی آب در ماه رمضان و بی توجهی به دز و زمان مصرف دارو ها به خصوص در بیماران زمینه ای و قلبی می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای فرد به همراه آورد.

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان شاهد حوادثی برای سالمندان و بیماران هستیم که به دلیل بی توجهی به توصیه های پزشکی و اصرار بر روزه داری رخ می دهد که می تواند خطرات بسیاری را برای آنها به همراه آورد.

دکتر علی یزدانی، با اشاره به اینکه در ماه  مبارک رمضان  سالمندان و برخی از بیماران علی رغم توصیه های پزشکی روزه می گیرند که در پی روزه داری، دچار ضعف و بیحالی و نوسانات قند و مشکلات قلبی و سرگیجه و سقوط می شوند ، گفت: متاسفانه این سوانح بیشتر برای سالمندان رخ می دهد و عوارضی مانند شکستگی مچ دست و لگن را به همراه دارد که این شکستگی در سنین بالا عوارض زیادی برای فرد دارد از همین رو توصیه می شود حتما قبل از انجام روزه داری با پزشک معالج در این خصوص مشورت های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بنا بر احکام دینی روزه داری اگر برای فردی مضر شناخته شود نه تنها ثوابی ندارد بلکه باید در پیشگاه خدا بابت صدمه زدن به جسم خود پاسخگو بود ، گفت: کم نوشی آب در ماه رمضان و بی توجهی به دز و زمان مصرف دارو ها به خصوص در بیماران زمینه ای و قلبی می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای فرد به همراه آورد.

دکتر یزدانی با بیان اینکه مراقبت سالمندان و بیماران از سلامت جسمی خود در ماه مبارک رمضان موجب می شود تا اورژانس پیش بیمارستانی زمان لازم را برای ارایه خدمت به بیماران سوانح رانندگی و تروما داشته باشند، گفت: بیماران حوادث عروقی نیز از جمله  موارد اورژانسی هستند که باید به موقع به آنها رسیدگی کرد.

وی با بیان اینکه مسافرانی که قصد ده روز کرده اند و در ماه رمضان نیز در شهر مشهد حضور دارند، حتما برای تهیه آب و غذا به مراکز دارای مجوز مراجعه کنند تا دچار مسمومیت های غذایی نشوند ، گفت: زائران در هنگام برخورد با تخلفات بهداشتی با سامانه ١٩١ ارتباط بگیرند تا در اسرع وقت به موضوع رسیدگی شود و زمینه بیماری افراد بیشتری فراهم نشود.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی مشهد


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز