title
کد خبر: 236318
00
از بهبود سریع‌تر زخم‌ها تا کنترل پیری قلب با نوردرمانی

نور درمانی در همه چیز، از کمک به بهبود سریع تر زخم های سوختگی گرفته تا کشتن تومورها و کمک به هدایت آنتی بادی ها به سمت اهداف سرطانی، روش درمانی نویدبخش است.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعه‌ ای در دانشگاه بوفالو روی موش ‌های مسن نشان داد: درمان نورزیومدولاسیون (PBM) می ‌تواند پیری قلبی عروقی را کاهش دهد و به طور قابل ‌توجهی شروع بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته و فشار خون بالا را به تاخیر بیندازد.

پراوین آرانی (Praveen Arany) دانشیار زیست شناسی دهان در دانشکده پزشکی دانشگاه بوفالو که با دکتر ادوارد جی لاکاتا (Edward G Lakatta) از موسسه ملی همکاری می کرد، گفت: ایده این بود که ببینیم آیا مداخله در میانسالی می تواند افراد را قادر سازد تا از وخامت بیشتر قلب مرتبط با سن جلوگیری کنند.

در این آزمایش ها موش های میانسال به خوبی به نور درمانی پاسخ دادند و عملکرد قلب و ضخامت دیواره قلب را بهبود بخشیدند. موش ها همچنین تقارن راه رفتن خوبی روی تردمیل داشتند که به بهبود هماهنگی عصبی عضلانی اشاره دارد. آرانی در این باره گفت: با ضخیم شدن ماهیچه، آن ها سفت تر شده و عمل پمپاژ قلب موثر تر است.

موش ها پنج روز در هفته و تنها به مدت دو دقیقه در روز در معرض نور مادون قرمز نزدیک (NIR) از یک منبع ال ای دی بالای سر قرار گرفتند. در مجموعه ‌ای از موش‌ها که از نظر ژنتیکی تغییر یافته و مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی شدید هستند، میزان بقای آنها به طور معمول ۴۳ درصد است. پس از درمان نور درمانی، نه تنها بیماری قلبی آنها پیشرفت نکرد بلکه نرخ بقای آنها ۱۰۰ درصد بود.

آرانی که یک دندانپزشک نیز هست، پس از دیدن اینکه چگونه نور درمانی به بهبود بافت کمک می کند، به نور درمانی علاقه مند شد و معتقد است که پتانسیل آن بسیار فراتر از آنچه تاکنون می دانیم است.

آرانی در خاتمه می گوید: پس از کشیدن دندان، قبل از اینکه بتوانیم درمان را ادامه دهیم، باید منتظر بهبود زخم باشیم. من به چگونگی بهبود و تسریع در بهبود علاقه مند شدم. نور درمانی بر طول موج، شدت و زمان قرار گرفتن در معرض بیماری خاص متکی است. نور درمانی با تولید فاکتور رشد تبدیل کننده بتا مرتبط است که فعالیت سلول های بنیادی، التهاب و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم کرده و نقش کلیدی در سلامت و بیماری های مرتبط با افزایش سن دارد. محققان امیدوارند که یافته های خود را در یک آزمایش انسانی کنترل شده به کار ببرند.

شرح کامل این مطالعه و نتایج آن در مجله تخصصی Lasers in Surgery and Medicine منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز