title
کد خبر: 235267
00
روزه داری اثرات آرامبخش و ضد اضطراب دارد

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پزشکان و محققین در چند سال اخیر به اثرات شگفت‌انگیز روزه‌داری بر روح و روان انسان پی برده‌اند و اثرات آرام‌بخشی و ضد اضطرابی روزه‌داری یکی از این یافته‌هاست.

به گزارش بهداشت نیوز،  13 اسفند 1401پروفسور علی گرجی،  با اشاره به اینکه روزه‌داری با هدف پالایش روح و روان و سلامتی جسم، قدمتی چند هزار ساله دارد، خاطر نشان کرد:  روزه‌داری در تمام ادیان الهی و با روش‌های متفاوت توصیه شده است؛ به‌طور کلی دو نوع اصلی روزه‌داری وجود دارد که در نوع نخست فرد کالری کمتری را در یک مدت زمانی دریافت می‌کند؛ ولی در طول روز خوردن و آشامیدن برای وی آزاد است. در نوع دوم روزه‌داری، فرد برای یک دوره زمانی در طول روز از خوردن و آشامیدن دست می‌کشد ولی در فواصل بین روزه‌داری آزاد است که از هر میزان غذا و مایعات که مایل است استفاده کند.

وی با بیان اینکه به نوع دوم روزه‌داری متناوب  می‌گویند که در دین اسلام به آن توصیه شده است، تصریح کرد: گرچه هر دوی این روش‌ها فواید بسیاری را بر روی عملکرد اعضای مختلف بدن دارند، ولی ثابت گردیده است که روزه‌داری متناوب اثرات بسیار شگرفی بر روی سیستم عصبی انسان بر جا می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پزشکان و محققین در چند سال اخیر به اثرات شگفت‌انگیز روزه‌داری بر روح و روان انسان پی برده‌اند، ابراز کرد: اثرات آرام‌بخشی و ضد اضطرابی روزه‌داری یکی از این یافته‌هاست؛ روزه‌داری با اثرات شگرفی که بر روی مغز دارد، به ما کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری به مقابله با تنش‌ها بپردازیم و از سطح بالاتری از آرامش برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه روزه‌داری به ما کمک می‌کند تا با به دست آوردن احساس بهتری از جسم خودمان و با استفاده از خواب عمیق‌تر و مؤثرتر، به‌صورت بهتری به مقابله با تنش‌های روزانه بپردازیم، گفت:  روزه‌داری به ما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس‌مان را بالا ببریم؛ هنگامی که با اراده خودمان در هنگام گرسنگی یا تشنگی در مقابل لذت خوردن یا آشامیدن مقاومت می‌کنیم، به روان‌مان آموزش داده‌ایم که برای ارضا شدن در مقابل سایر خواسته‌هایمان قدرت صبر کردن داشته باشد.

وی گفت: اگر تنش‌های روزانه شما را به سمت اضطراب برده است و یا احساس می‌کنید که به تدریج قدرت مدیریت مشکلات روزانه زندگی دارد از دستتان خارج می‌شود، از فرصتی که روزه‌داری برای شما فراهم کرده استفاده کنید.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر تنش‌های روزانه، قلب شما را مالامال از تشویش و دلواپسی کرده است، وجود خودتان را به قدرت لایزال الهی پیوند دهید، تاکید کرد: بر روی کاغذی بنویسید که با یاد او تمامی قلب‌ها به آرامش می‌رسند و در گوشه‌ای از محل کار یا زندگی تان نصب کنید، هرگاه برای کاهش تنش‌هایتان خواستید با کسی صحبت کنید، او بی هیچ منتی در اختیار شماست و اگر خواستید او با شما صحبت کند تا به آرامش برسید، کتابش را بگشائید، با شما سخن خواهد گفت.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز