title
کد خبر: 23517
00
چقدر در مورد علائم و نشانه‌های سرطان پروستات می‌دانید؟

سرطان پروستات یکی از رایج‌ترین نوع سرطان در سراسر دنیا به شمار می‌آید. یکی از علل اصلی مرگ ناشی از سرطان در میان همه جوامع همین نوع از سرطان می‌باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، سرطان پروستات از غده پروستات که در در ابتدا مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد، شروع می‌شود. پروستات به کنترل مثانه و تولید مایع منی که تغذیه و انتقال اسپرم‌ها را بر عهده دارد، کمک می‌کند. شناخت علایم سرطان پروستات و به دنبال آن تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند در درمان آن بسیار موثر باشد.

مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان پروستات

هنوز به طور کامل مشخص نیست که دقیقا چه چیزی باعث ایجاد سرطان پروستات می‌شود. اما با این حال عوامل متعددی وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. برخی از این عوامل عبارتند از:
سن: سرطان پروستات بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال نشان داده شده است و مردان با افزایش سن بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.
سابقه خانوادگی: افرادی که پدر و یا برادر آنها به این بیماری مبتلا شده‌اند، در مقایسه با افرادی که هیچ کدام از بستگان آن ها دچار این بیماری نشده‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.
قومیت: مردان سیاه پوست بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

علایم سرطان پروستات

ورزش نکردن: نداشتن تحرک و فعالیت‌های بدنی باعث می‌شود شما در مقابل سرطان پروستات بیشتر آسیب پذیر باشید.
سطح تستوسترون بالا: مردانی که سطح تستوسترون بلایی دارند، از سرطان پروستات بیشتر رنج می‌برند.
رژیم غذایی نامناسب: مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر، یک رژیم غذایی نامناسب و ضعیف می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. زیاده‌روی در مصرف محصولات لبنی، رژیم غذایی پرکلسیم، مصرف گوشت قرمز، چربی‌های اشباع شده، دوز بالای مکمل های ویتامین E با خطر ابتلا به سرطان پروستات رابطه مستقیمی دارد.

نشانه‌ها و علایم سرطان پروستات

رشد و پیشرفت سرطان پروستات بسیار آهسته است و نشانه‌های آن ممکن است سالها بعد خود را نشان دهد. در واقع در مراحل اولیه هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد و شروع علائم زمانی است که سرطان به قدری رشد کرده است که به مجرای ادراری فشار وارد می‌کند. اگر سرطان در بخش خارجی غده پروستات، به دور از مجرای اداری شروع شود، حتی ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد.

به هیچ عنوان بزرگ شدن پروستات لزوما به معنای وجود سرطان پروستات در شما نیست. پس نگران نشوید! شما می‌توانید با داشتن آگاهی کامل از علائم سرطان پروستات، به موقع اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید.

علایم سرطان پروستات

مشاهده تغییراتی در عادات مثانه
با توجه به اینکه غده پروستات به مثانه و مجرای خروجی مثانه بسیار نزدیک است، پس سرطان پروستات می‌تواند منجر به علائم ادرای شود. یک تومور بسته به اندازه و محل آن می‌تواند به مجرای خروجی مثانه فشار وارد کرده و آن را منقبض نماید.
مشکلاتی مانند:
مشکلاتی به هنگام ادرار کردن
احساس سوزش و یا درد به هنگام ادرار کردن
افزایش تعداد دفعات ادرارکردن بخصوص در شب
از دست دادن کنترل مثانه
احساس تخلیه ناقص مثانه

اختلال در عملکرد جنسی

هر نوع مشکلی در غده پروستات می‌تواند سبب اختلال در عملکرد جنسی شود. از آن‌ جا که اختلال در عملکرد جنسی در مردان یک مشکل رایجی است که با افزایش سن بروز می‌کند، بسیاری آن را نادیده می‌گیرند. اما بهتر است در صورت بروز این مشکل حتما با دکتر مشورت و آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید.

درد مکرر

هنگامی که سرطان پروستات پیشرفت می‌کند و به استخوان می‌رسد، می‌تواند دردهای مکرری را با خود داشته باشد. درد می‌تواند در مناطق مختلف رخ دهد و شدت آن نیز به رشد تومور بستگی دارد. اصولا این دردها در مناطق باسن، لگن، بالای ران و کمر بروز می‌کنند.

مشاهده خون در ادرار

دیدن خون در ادرار یکی دیگر از نشانه‌های سرطان پروستات پیشرفته است. در کل وجود خون در ادرار می‌تواند اولین نشانه از سرطان مثانه، کلیه یا روده بزرگ باشد. پس در صورت مشاهده حتما به دکتر مراجعه کنید.

علایم سرطان پروستات

بروز ضعف و بی حسی در پا

به جز درد شما ممکن است در پاها و لگن خود احساس ورم نیز داشته باشید. به علاوه ممکن است در قسمت مفصل ران و پاهای خود بخصوص ساق پا بی حسی  و یا در باسن، ران یا کمر خود سفتی احساس کنید.

کاهش بدون علت وزن

کاهش بدون علت وزن یکی از اولین نشانه‌های انواع مختلف سرطان بخصوص سرطان پروستات است. پیشرفت سرطان پروستات روی کبد تاثیر می‌گذارد و باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. عملکرد درست کبد در تنظیم اشتها و از بین بردن سموم بسیار مهم است.

خستگی

ضعف و خستگی‌های همیشگی نشانه‌ای از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات است. شما ممکن است در طول شبانه روز خواب و استراحت کافی را داشته باشید ولی همیشه احساس خستگی کنید و هرگز این احساس شما بهتر نشود. این خستگی می‌تواند روی سطح انرژی، انگیزه و توانایی تمرکز شما تاثیر منفی زیادی داشته باشد.

این نوع خستگی با خستگی که بعد از یک روز کار و دوندگی فراوان داشته‌اید، متفاوت است. در صورت بروز این چنین نشانه ای حتما با یک پزشک مشورت نمایید

 

منبع: سلامتی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز