title
کد خبر: 233271
00
رنگ درمانی یکی از راهکارهای موثر در کنترل تنش و درمان اضطراب

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پزشکان ایرانی در گذشته با بررسی اثرات رنگ‌ها بر روی روان و جسم انسان‌ها، از روش رنگ درمانی برای ایجاد آرامش یا افزایش توان و انرژی انسان‌ها استفاده می‌کردند.

به گزارش بهداشت نیوز،  12 بهمن 1401پروفسور علی گرجی با اشاره به اینکه پزشکان ایرانی از قدیم رنگ صورتی را برای تذهیب افکار و درمان فراموشی استفاده می‌کردند، رنگ قرمز را برای افزایش انرژی و قدرت، اشتیاق، وجد و سرور توصیه می‌نمودند، رنگ سبز را برای متوازن نمودن توان و درمان بی‌تفاوتی و رنگ آبی را به خاطر اثر آرام‌بخش برای بی‌خوابی تجویز می‌کردند، خاطر نشان کرد: در علم امروزی استفاده از رنگ و نور به‌عنوان یک روش جایگزین برای تعادل بخشیدن به عملکرد روانی، احساسی و فیزیکی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف اثرات تحریک کننده یا آرام‌بخش بر روی سیستم عصبی ایجاد می‌کنند، گفت: رنگ‌های سرد (آبی، سبز و بنفش) باعث کاهش تنش و اضطراب، رفع انقباض عضلات، کاهش پلک زدن، پایین آوردن فشارخون و بهبود خواب می‌شوند؛ در حالی که رنگ‌های گرم (قرمز، نارنجی و زرد) اثرات متضادی با رنگ‌های سرد ایجاد می‌کنند.

پروفسور گرجی به راهکارهای کاهش تنش با استفاده از رنگ ها اشاره کرد و افزود: برای کاهش اثرات تنش یا اضطراب، یک تکه کاغذ، پارچه یا یک شی مورد علاقه‌تان را به رنگ آبی، سبز یا بنفش را در دستانتان بگیرید و به آن چنددقیقه‌ای خیره شوید و به آن تمرکز کنید؛ تغییرات ایجاد شده در روان یا بدنتان در ابتدا خیلی جزئی خواهد بود، اما پس از چند دقیقه عضلات‌تان قدری شل شده، تعداد تنفس‌تان در دقیقه کم می‌شود و احساس آرامش به شما دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کنار این روش می‌توانید از موسیقی ملایم و رایحه‌های مطبوع نظیر بوی گلاب نیز کمک بگیرید، ابراز کرد: هنگامی که احساس انرژی بیشتر، سر حالی و نشاط می‌کنید می‌توانید از رنگ‌های گرم کمک بگیرید.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه می‌توانید بر اساس تجربه خودتان از ترکیبی از رنگ‌ها برای هدف مورد نظرتان استفاده کنید، ابراز کرد: سعی کنید در حین استفاده از رنگ‌ها در محیطی آرام و در شرایطی که ایده‌آل شماست قرار بگیرید، می‌توانید در یک صندلی مناسب بنشینید یا روی یک تخت نرم دراز بکشید و از همه مهم‌تر سعی کنید همه چیز را فراموش کنید و تنها روی رنگ‌ها تمرکز کنید.

وی بیان کرد: اگر رنگ خاصی توانست احساس مطلوب را در شما برانگیزد، می‌توانید آن رنگ را به ‌عنوان رنگ اتاق کار یا خواب‌تان انتخاب کنید، اگر به بیماری اضطراب مبتلا هستید و دارو مصرف می‌کنید این روش را می‌توانید زیر نظر پزشک معالج‌تان و با مشورت با وی استفاده کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز