title
کد خبر: 233033
00
دلایل کوتاهی قد و چاقی کودکان را بشناسید

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: تغییر سبک زندگی، خواب و فعالیت بدنی در سال‌های اخیر باعث کاهش متابولیسم و در نتیجه کوتاه‌قدی و چاقی در کودکان شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، روح‌الله فلاح با بیان این‌که کم‌تحرکی از عوامل اصلی چاقی کودکان است، افزود: در دوران شیوع کرونا به دلیل این‌که بچه‌ها مدرسه نمی‌رفتند و در خانه بودند، از سوی دیگر ورود تلفن همراه و تب لت به حیطه آموزشی باعث شد تحرک بچه‌ها کمتر شود.
 

وی اضافه کرد: حتی بعد از ساعات آموزشی نیز بچه‌ها ساعت‌ها به کار کردن با تلفن همراه و تب‌لت مشغول هستند؛ در حالی که میزان تماشای تلویزیون، کار کردن با تب لت و موبایل حداکثر روزانه باید ۲ ساعت باشد.


وی ادامه داد: در خانواده‌هایی که پدر و مادر هر دو کارمند هستند چاقی کودکان بیشتر شده، زیرا مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها در این خانواده‌ها بیشتر شده که نمک زیادی دارد و یکی از عوامل اصلی چاقی در ایران مصرف بیش از حد نمک است.


فلاح خاطرنشان کرد: در ایران حدود ۲ تا ۳ برابر اروپا نمک مصرف می‌شود که می‌تواند چاقی ایجاد کند؛ تنقلات از جمله چیپس و پفک نیز سرشار از نمک است.


وی گفت: از سوی دیگر مصرف نوشابه‌های گازدار در کنار وعده‌های غذایی افزایش یافته که این فرهنگ باید تغییر کند؛ مصرف دوغ یا ماست در کنار سالاد و سبزی باید جایگزین نوشیدنی‌های گازدار شود.


وی با بیان این‌که بعضی از کودکان در میان وعده نیز میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند، افزود: ممکن است این کودکان کیک و آبمیوه‌های صنعتی را جایگزین میان وعده می کنند؛ آبمیوه‌های صنعتی قند خون را سریع بالا و پایین می‌بند که این مساله باعث می‌شود تعداد دفعات گرسنگی بیشتر شود و کودک غذای بیشتری بخورد.


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم با اشاره به افزایش مصرف غذاهای کنسروی نیز اضافه کرد: غذاهای کنسروی کالری بیشتری دارد، ولی از نظر مواد مغذی فقیر است و باعث سیری کودکان نمی‌شود.


وی نامنظم و کم بودن خواب کودکان را از دیگر دلایل چاقی عنوان و بیان کرد: با توجه به این‌که بچه ها با الگوگیری از والدین دیر می‌خوابند، در نتیجه ترشح هورمون رشد کمتر می‌شود؛ در حالی که از ۹ شب تا ۶ صبح بیشترین ترشح هورمون رشد صورت می‌گیرد که در این ساعات کودک باید خواب باشد.


وی افزود: کودکی که شب دیر می‌خوابد صبحانه نیز نمی‌خورد؛ زمانی که صبحانه مصرف نشود میل به خوردن غذایی که انرژی بیشتر و مواد مغذی کمتری دارد، افزایش می‌یابد.


فلاح ادامه داد: اگر دانش آموزان در مدرسه میان وعده مصرف نکنند، چون در ناهار مجبور هستند حجم بیشتری از مواد غذایی را بخورند، دچار چاقی شکمی و اضافه‌وزن می‌شوند؛ این مساله مخصوصا در دخترها باعث بلوغ زودرس می‌شود که بلوغ زودرس می‌تواند در رشد قدی تاثیر بگذارد.


وی تصریح کرد: فردی که در دوران نوجوانی و کودکی چاق باشد، در میان‌سالی نیز مستعد چاقی است و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از جمله قلبی عروقی، فشار خون، دیابت و کبد چرب در وی بیشتر می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: این افراد برای کاهش وزن در میان‌سالی رژیم‌های غیراصولی مختلفی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بیماری‌هایی مثل کبد چرب را افزایش دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز