title
کد خبر: 232366
00
استفاده از آزمایش خانگی برای تشخیص یک نارسایی

استفاده از یک آزمایش خانگی که از بزاق به جای خون برای تشخیص نارسایی آدرنال استفاده می‌ کند، توسط دانشمندان دانشگاه شفیلد انجام شده که می ‌تواند تعداد آزمایش‌ های بیمارستانی مورد نیاز در حال حاضر را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، نارسایی آدرنال یک اختلال شایع در غدد فوق کلیوی است که زمانی رخ می دهد که بدن دیگر قادر به ساخت کورتیزول نیست. این هورمون، عامل اصلی است که به بدن کمک می کند بر استرس و عفونت ها غلبه کند و همچنین قند، پروتئین و چربی بدن را تنظیم می کند. این امر به ویژه در کسانی که استروئیدهای خوراکی را برای سایر شرایط پزشکی مصرف می ‌کنند رایج است، زیرا پاسخ طبیعی بدن به کورتیزول‌ سازی خاموش می ‌شود. تا ۳ درصد از مردم استروئیدهای خوراکی را برای کمک به طیف گسترده ای از شرایط التهابی مصرف می کنند که حدود ۵۰ درصد از این افراد از نارسایی غدد فوق کلیوی رنج می برند.

پروفسور ریچارد راس (Richard Ross) متخصص غدد درون ریز در دانشگاه شفیلد و پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: کورتیزول یک هورمون استرس حیاتی از غدد فوق کلیوی است و کمبود کورتیزول، نارسایی آدرنال که بیماری آدیسون نیز نامیده می شود، می تواند منجر به بحران آدرنال شود که در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.به گزارش سیناپرس، یک علت شایع درمان استروئیدی ضد التهابی است که به طور گسترده برای بیماری هایی مانند آسم، آرتریت و بیماری التهابی روده تجویز می شود. این افراد در معرض خطر نارسایی آدرنال هستند. این تشخیص اغلب دیر انجام می شود زیرا در حال حاضر بیماران باید برای آزمایش خون به بیمارستان مراجعه کنند.

در آزمایش هایی که انجام شد، اکثر بیماران گزارش دادند که این روش را به رفتن به بیمارستان ترجیح می دهند. یافته های این مطالعه نشان می دهد: با اجرای این روش جدید غربالگری، ۷۰ درصد از مراجعه بیماران برای آزمایش های تشخیصی جلوگیری می شود. در نهایت، این آزمایش ارزان‌ تر بوده و باید به این معنی باشد که تشخیص کارآمدتر است.

دکتر میگل دبونو، مشاور غدد درون ریز در بیمارستان‌های آموزشی شفیلد می ‌گوید: در حال حاضر آزمایش ‌هایی که برای انجام این تشخیص استفاده می ‌شوند، پیچیده بوده و نیاز بستری شدن با زمان ‌های انتظار طولانی دارند که گران است. گسترش آزمایش کورتیزون با بزاق در مراقبت‌ های بالینی به تشخیص سریع‌تر نارسایی آدرنال توسط یک آزمایش راحت، دقیق و ارزان‌تر منجر می شود که می ‌تواند در خانه انجام شود.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی NEJM Evidence منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز