title
کد خبر: 232032
00
 سوءتغذیه جان میلیون ها کودک را تهدید می‌کند

کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار داده ‌اند:سو تغذیه حاد جان بیش از ۳۰ میلیون کودک را در ۱۵ کشوری که بیشترین آسیب را از بحران غذایی و تغذیه ‌ای بی‌ سابقه تجربه کرده‌اند، تهدید می ‌کند. بر اساس این گزارش، میلیون ها کودک در سراسر جهان دچار سوءتغذیه هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد طی یک گزارش مشترک فاش کردند که میلیون ها کودک در جهان دچار سوءتغذیه بوده و در این میان ۸ میلیون کودک دچار شدیدترین نوع سو تغذیه هستند.

این گزارش، درگیری، تنش های آب و هوایی، تأثیرات مداوم کووید-۱۹ و افزایش هزینه‌های زندگی را به‌عنوان عواملی ذکر کردند که در رشد تعداد کودکان دچار سوءتغذیه حاد نقش دارند.

علاوه بر این، کارشناسان اشاره کردند:خدمات کلیدی سلامت، تغذیه و سایر خدمات نجات دهنده کودکان در حال کاهش است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است؛ سوءتغذیه حاد تهدیدی بزرگ برای زندگی کودکان و سلامت و رشد بلند مدت آن ها است که تأثیرات آن بر افراد، جوامع و کشورهای مختلف حس می شود.

پنج آژانس سازمان ملل متحد شامل سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) ، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا (WFP) و سازمان بهداشت جهانی در تلاش برای واکنش نسبت به این بحران هستند.

در این میان تسریع برنامه اقدام جهانی برای اتلاف کودکان، که هدف آن پیشگیری، شناسایی و درمان اتلاف در سطح جهانی است، اصلی ترین برنامه این سازمان ها برای جلوگیری از سوءتغذیه در بین کودکان محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر این آژانس ها بر کشورهایی که بیشترین آسیب را متحمل شده اند،متمرکز کرده اند: عبارتند از افغانستان، بورکینافاسو، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، کنیا، ماداگاسکار، مالی، نیجر، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سودان و یمن.

برنامه جهانی اقدامات اولویت دار در سراسر جهان، مواردی چون تغذیه مادر و کودک، بهداشت، آب و فاضلاب و سیستم های حفاظت اجتماعی را برجسته می کند. آژانس های مختلف سازمان ملل متحد همچنین پنج اقدام اولویت دار را شناسایی کرده اند که در رسیدگی به سوء تغذیه حاد در کشورهای متاثر از درگیری ها و بلایای طبیعی و در شرایط اضطراری بشردوستانه موثر خواهد بود.

کو دونگیو، مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد که ممکن است وضعیت در سال ۲۰۲۳ حتی بیشتر از این هم بدتر شود.

وی بر لزوم اطمینان از در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و دسترسی به رژیم های غذایی سالم برای کودکان خردسال، دختران، و زنان باردار و شیرده برای مقابله با علل اصلی سوء تغذیه حاد تاکید کرد.

 از سوی دیگر کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در این رابطه گفت: در موارد شدید، سوءتغذیه می تواند منجر به مرگ یا آسیب دائمی به رشد و تکامل کودکان شود.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز گفت: ما باید اکنون و با هم عمل کنیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز