title
کد خبر: 228996
00
 خواص روغن هسته انار

روغن هسته انار یک آنتی اکسیدان سنتزی با خاصیت سرطان زایی است.

به گزارش بهداشت نیوز، بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی روغن هسته انار و آب انار به وجود ترکیبات فنلی ار قبیل پونیکالاژین، پونیکالین، اسید گالیک و به ویژه اسد الاژیک وابسته است. اسید الاژیک آنتی اکسیدانی است که مصارف غذایی نیز دارد.

بررسی های فارموکولوژیکی نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی-شریانی نقش موثری دارند. این میوه حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین C، β- کاروتن، کاتشین ها و آنتوسیانین می باشد. روغن هسته انار یک آنتی اکسیدان سنتزی با خاصیت سرطان زایی است به همین علت در سالهای اخیر توجه زیادی به جایگزینی آنتی اکسیدان های طبیعی به ویژه در منابع گیاهی معطوف گردیده است.

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

آنتی اکسیدان های موجود در این روغن در کاهش عواملی که باعث بروز بیماری های قلبی می شود از جمله تنش های اکسیداتیو و فشار سیستولیک خون بسیار موثراند. تغذیه با روغن هسته انار سبب کاهش بارز در انباشتگی تری گلیسریدها و اسیدهای چرب تک غیر اشباع در کبد می گردد. روغن هسته انار حاوی مقادیر بالایی از اسید های چرب غیر اشباع از نوع امگا 3 است که نقش حائز اهمیتی در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی دارد.

خواص فیزیکو شیمیایی

در تحقیق صورت گرفته توسط صمد لوئی و همکاران میزان Zn، Mg، Mn، Cu و Fe هسته انار بیشتر از آب انار و میزان K آب انار بیشتر از هسته گزارش شد.

خاصیت ضد سرطانی

تحقیقات نشان میدهد که روغن هسته انار دارای خاصیت ضد سرطانی است. این روغن منبع غنی از فیتواستروژن هاست. فیتواستروژن ها دارای اثرات مشابه با هورمون های استروژنی انسان می باشند. روغن هسته انار دارای فیتواستروژن های متفاوتی بوده و از بروز بیماری های مرتبط با هورمون ها از جمله سرطان پستان و دهانه رحم جلوگیری می کند. همچنین بررسی ها نشان داده مصرف رژیم غذایی حاوی روغن هسته انار به علت غنی بودن از اسید های چرب چندغیر اشباعی می تواند از بروز سرطان کولون جلوگیری نماید. این روغن در نابود سازی و جلوگیری از تشکیل سلولهای سرطانی وابسته و غیر وابسته به استروژن موثر است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز