title
کد خبر: 228893
00
درمان اسهال کودکان با این دو خوراکی

اگر کودکتان دچار اسهال شد به او نوشابه ندهید ،در ادامه خوراکی هایی معرفی می شوند که به درمان اسهال کودکان کمک می کنند.

به گزارش بهداشت نیوز ،یک فوق تخصص گوارش کودکان با بیان این که رعایت دستورات تغذیه‌ای در کودکان مبتلا به اسهال در یکی، دو روز اول ابتلا ضرورت دارد، گفت: پس از آن کودک می‌تواند به تغذیه معمولی خود ادامه دهد تا از این طریق از کاهش وزن و متعاقب آن سوء تغذیه کودک جلوگیری شود.

دکتر غلامرضا خاتمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران با هشدار نسبت به افزایش تعداد دفعات اسهال در کودکان در صورت عدم رعایت بهداشت، گفت: اسهال کودکان در چند ساعت ابتدایی به صورت استفراغ و پس از گذشت 12 تا 24 ساعت اسهال بروز می‌کند. اسهال گاهی با تب همراه بوده و در مواردی هم ممکن است تب وجود نداشته باشد.

 اسهال به دفع آبکی مدفوع و تعداد دفعات بیش از سه بار در روز گفته می‌شود. ‌بستگی به شدت اسهال گاه تعداد دفعات به بیش از هشت بار در روز نیز می‌رسد.

خاتمی در توضیح علایم ابتلا به اسهال خفیف گفت: در این حالت مقدار آبی که بدن کودک از دست داده زیاد نیست و بنابراین بدن نیاز چندانی به مصرف محلول ORS ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در اسهال متوسط حدود 5 تا 10 درصد از وزن بدن کودک از دست می‌رود؛ افزود: در این حالت آبی که کودک از دست داده زیاد و تعداد دفعات دفع نیز زیاد است. کودک تشنه بوده و با ولع و میل فراوان محلول ORS را می‌نوشد.

متخصص گوارش کودکان درباره علایم اسهال شدید گفت: در اسهال شدید تعداد دفعات دفع بیش از 10 بار در روز است. بدن آب زیادی از دست داده و بیش از 10 درصد از وزن بدن کم شده است و کودک سرپا نیست. گاه بی‌هوش می‌شود که در این حالت نیازمند سرم درمانی و بستری شدن در بیمارستان است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با رعایت مسایل تغذیه‌ای هنگام اسهال کودکان، گفت: در اسهال خفیف که تعداد دفعات دفع یک تا دو بار در روز و گاه به سه تا پنج بار در روز می رسد، در کودکان زیر یک سال شیر مادر، سوپ و غذاهای معمولی مانند فرنی و در کودکان بالای دو سال نیز تغذیه معمولی ادامه یابد.

وی ادامه داد: در اسهال متوسط نیز لازم است در دو ساعت اول ابتلا کمبود مایعات بدن با محلول ORS جبران شود و پس از آن کودک به تغذیه معمولی خود ادامه دهد. حتی کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند می توانند شیر خشک را مصرف کند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موارد تغذیه‌ای در یک تا دو روز ابتدایی ابتلا به اسهال گفت: هنگام ابتلا به اسهال از مصرف نوشابه‌ها و آب میوه‌های تجاری جدا خودداری شود.

دکتر خاتمی خطاب به والدین کودکان گفت که مصرف دوغ و چای کم رنگ هنگام اسهال در کودکان توصیه می‌شود. در دوران اسهال توجه به دو مورد ضرورت دارد. در درجه اول تامین آب از دست رفته کودک با ORS و دیگر اینکه طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا تغذیه کودک برقرار شود تا از کم وزنی و سوء تغذیه کودک ممانعت به عمل آید.

وی در پایان گفت: در صورتی که کودک بیمار تحت نظر پزشک بوده و دستورات لازم را رعایت کند، در مواردی ممکن است حتی اسهال تا 10 تا 15 روز ادامه یابد که جای هیچگونه نگرانی نیست.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز