title
کد خبر: 227673
00
آگهی/ تشخیص نارسایی کلیه با سونوگرافی

کلیه‌ها نقش کلیدی‌ در فعالیت‌های بدن دارند. تصفیه خون، خارج کردن مواد زائد از بدن، تولید گلبول‌های قرمز و تنظیم فشار خون از جمله وظایف کلیه است. برخی شرایط موجب می‌شود که کلیه‌ها نتوانند به خوبی قبل وظایف خود را انجام دهند. زمانی که کلیه‌ها 85 تا 90 درصد عملکرد خود را از دست بدهند، فرد به اصطلاح دچار نارسایی کلیه می‌شود.

اگر هر یک از نشانه‌های نارسایی کلیه را در خود می‌بینید، هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص نارسایی کلیه اقدامات گوناگونی انجام می‌دهد. به طور کلی روش‌های متفاوتی برای تشخیص نارسایی کلیه وجود دارد. یکی از این روش‌ها، سونوگرافی کلیه است. در ادامه با سونوگرافی کلیه و سایر روش‌های تشخیص نارسایی کلیه بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع روش‌ های تشخیص نارسایی کلیه

همانطور که اشاره کردیم، روش‌های گوناگونی برای تشخیص نارسایی کلیه وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کند. به طور کلی روش‌های تشخیص نارسایی کلیه عبارتند از:

  • اندازه گیری میزان ادرار: یکی از روش‌هایی که برای تشخیص نارسایی کلیه و علت آن کاربرد دارد، اندازه گیری میزان ادرار فرد در 24 ساعت متوالی است.
  • آزمایش ادرار: انجام آزمایش ادرار، یکی دیگر از روش‌های تشخیص نارسایی کلیه است. متخصصان با بررسی ادرار افراد به نشانه‌هایی می‌رسند که می‌تواند علت نارسایی کلیه باشد.
  • آزمایش خون: اوره و کراتینین دو ماده‌ای هستند که در خون انسان‌ها وجود دارند و برای بررسی عملکرد کلیه، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در یک نمونه خون، میزان اوره و کراتینین بررسی شده تا مشخص شود که آیا فرد دچار نارسایی کلیه است یا خیر.
  • برداشتن یک نمونه از بافت کلیه (بیوپسی کلیه): در این روش قسمت کوچکی از بافت کلیه برداشته می‌شود و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‎گیرد.
  • سونوگرافی کلیه: آزمایش‌های تصویر برداری مانند سونوگرافی به پزشک معالج این امکان را می‌دهد دید بهتری به کلیه داشته باشد و نارسایی آن را تشخیص دهد. شما عزیزان می‌توانید با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد تشخیص نارسایی کلیه با سونوگرافی به دست آورید.

تشخیص بیماری‌ های کلیوی با سونوگرافی

یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های مربوط به کلیه مانند سرطان یا نارسایی کلیه، تصویر برداری اولتراسوند یا سونوگرافی است. با انجام سونوگرافی خطر خاصی سلامتی شما را تهدید نمی‌کند، زیرا از امواج  صوتی برای تصویربرداری استفاده می‌شود. این امواج با استفاده از مبدل‌های خاصی وارد بدن می‌شوند و بعد از برخورد با کلیه‌ها، بازتاب می‌شوند. این بازتاب یا پژواک به عکس‌ها و فیلم‌هایی از کلیه شما تبدیل می‌شود.

تصاویر سونوگرافی به پزشک شما کمک می‎کند تا محل قرارگیری کلیه‌ها، اندازه و شکل آن‌ها و جریان خون در کلیه‌ها را ارزیابی کند. همچنین برای تشخیص صدمه‌هایی که به کلیه وارد شده یا بیماری‌های مربوط به آن، مانند نارسایی یا سنگ کلیه کاربرد دارد. سونوگرافی برای تشخیص عفونت کلیه نیز کاربرد دارد. در بیشتر موارد همراه با سونوگرافی کلیه، مثانه‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چگونه برای سونوگرافی کلیه آماده شویم؟

پزشک توصیه‌های لازم برای انجام سونوگرافی کلیه را به شما می‌گوید، اگر قسمتی از این توصیه‌ها برای شما گنگ بود، حتماً از ایشان بخواهید توضیحات بیشتری ارائه دهد. یکی از نکاتی که قبل از سونوگرافی باید به آن توجه کنید؛ این است که چند لیوان آب بنوشید؛ چرا که نوشیدن آب و پر بودن معده کمک می‌کند تا تصاویر بهتری از کلیه گرفته شود.

همچنین بهتر است غیر از آب چیز دیگری میل نکنید و ناشتا باشید؛ اما اگر ناشتا نبودید نگران انجام سونوگرافی کلیه نباشید. ناشتا نبودن تأثیر منفی روی سونوگرافی نمی‌گذارد. آزمایش سونوگرافی، ازمایش سختی نیست و در 20 الی 30 دقیقه انجام می‌شود. مراحل انجام سونوگرافی عبارتند از:

  • هنگامی که برای انجام سونوگرافی کلیه حاضر می‌شوید؛ از شما خواسته می‌شود که تمام جواهرات و لباس‌های خود را در بیاورید و در عوض لباس‌های مخصوص به تن کنید.
  • سپس برای انجام سونوگرافی، به یک اتاق نیمه تاریک که تجهیزات سونوگرافی در آن قرار دارد، هدایت می‌شوید.
  • تکنسین یا پرستاری که همراه شما است، ژل موضعی مخصوصی را روی پوست کلیه شما پخش می‌کند. از این ژل برای هدایت بهتر امواج صوتی استفاده می‌شود.
  • در مرحله بعد، تکنسین پروب دستگاه سونوگرافی را روی کلیه‌های شما قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد نفس خود را حبس کنید یا به پهلو بغلتید. لازم به ذکر است که پروب سونوگرافی، یکی از مهمترین بخش‌های دستگاه سونوگرافی است. این پروب وظیفه ارسال و دریافت امواج صوتی هنگام انجام سونوگرافی را بر عهده دارد. پروب سونوگرافی، ارسال و دریافت امواج صوتی را از طریق اثری به نام پیزوالکتریک انجام می‌دهد.
  • امواج صوتی با استفاده از این مبدل به سمت کلیه‌ها ارسال می‌شوند و بازتاب امواج توسط همان مبدل به سمت مانیتور دستگاه سونوگرافی ارسال و از کلیه‌ها تصویر برداری می‌شود.

خطرات و هزینه انجام سونوگرافی

نیازی نیست بعد از انجام سونوگرافی کلیه، مدتی به استراحت بپردازید. می‌توانید خیلی سریع فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید و بدون محدودیت غذایی، هرچه می‌خواهید بنوشید و میل کنید. یک یا دو روز بعد از انجام سونوگرافی، نتایج آن آماده می‌شود. انجام سونوگرافی هیچ خطری برای شما نخواهد داشت. بر خلاف آزمایش‌های اشعه ایکس، در انجام سونوگرافی کلیه از امواج صوتی استفاده می‌شود که هیچ خطری برای شما ندارد. در بیشتر موارد، سونوگرافی با هزینه کمی قابل انجام است و بیشتر شرکت‌های بیمه نیز سونوگرافی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

تشخیص عفونت کلیه با سونوگرافی

یکی دیگر از کاربردهای سونوگرافی کلیه، تشخیص عفونت کلیه است. معمولاً به دلیل عفونت مجراهای ادراری، کلیه‌ها نیز به عفونت دچار می‌شوند. ممکن  است فقط یکی از کلیه‌ها یا در بدترین شرایط هر دو کلیه به عفونت مبتلا شوند. عفونت کلیه با درد زیادی همراه است و اگر درمان نشود؛ می‌تواند تهدید بزرگی برای سلامتی شما باشد. در کنار سونوگرافی، برای تشخیص عفونت کلیه به انجام آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش ادرار نیاز است. سونوگرافی برای تشخیص عفونت در اندام های مختلف بدن، قابل استفاده است. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با سونوگرافی جهت تشخیص عفونت به سایت یک پزشک مراجعه کنید.

کاربردهای دیگر سونوگرافی

به دلیل بی‌خطر بودن سونوگرافی، برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از تصویربردای سونوگرافی استفاده می‌شود. برای مثال جهت بررسی جریان خون یا تشخیص بیماری کیسه صفرا از سونوگرافی کمک گرفته می‌شود. دستگاه‌های سونوگرافی دو نوع دارند، پرتابل یا قابل حمل، غیر پرتابل یا غیر قابل حمل. هر کدام از این دستگاه‌های ویژگی‌های خاصی دارند.

بهترین راه حل برای اختلالات حرکتی با کمک سونوگرافی پرتابل قابل انجام است. افرادی که نمی‌توانند برای انجام سونوگرافی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند، با کمک دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل، این آزمایش را در منزل خود به راحتی انجام می‌دهند. به طول کلی در شرایط زیر از آزمایش سونوگرافی استفاده می‌شود:

  • برای بررسی سلامت جنین در دوران بارداری از سونوگرافی کمک گرفته می‌شود.
  • برای بررسی وضعیت تیروئید و سینه‌ها از سونوگرافی استفاده می‌شود.
  • تشخیص سینوزیت، تشخیص بیماری‌های دستگاه تناسلی و پروستات از دیگر کاربردهای دستگاه سونوگرافی محسوب می‌شود.

همه ما از اهمیت کلیه‌ها خبردار هستیم و می‌کوشیم تا از آن‌ها در برابر بیماری‌های گوناگون مراقبت کنیم. یکی از بیماری‌های خطرناکی که ممکن است سلامت کلیه‌ها را تهدید کند، نارسایی کلیه است. اگر نارسایی کلیه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی می‌توان آن را درمان کرد. در این مقاله در مورد کاربرد سونوگرافی برای تشخیص نارسایی کلیه‌ها صحبت کردیم. همانطور که خواندید سونوگرافی خطری ندارد و نیازی نیست برای انجام آن نگران باشید. به توصیه‌های پزشک خود گوش دهید و بدون نگرانی برای انجام سونوگرافی کلیه آماده شوید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز