title
کد خبر: 227393
00
یک داروی چشم که ویروس کرونا را متوقف می کند

یک گروه تحقیقاتی دریافتند که ورتپورفین، دارویی که برای بیماری‌های چشمی تایید شده بود، تکثیر سارس کوو ۲، ویروسی که باعث ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود را متوقف می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، بسیاری از فرآیند‌های بیولوژیکی مهم انسان توسط واکنش‌های زنجیره‌ای پیچیده به نام مسیر‌های سیگنالینگ کنترل می‌شود که در آن پروتئین‌های خاصی به عنوان مولکول‌های پیام‌رسان عمل و سیگنال‌های پروتئین‌های دیگر را ترویج یا مسدود می‌کنند.

مطالعه آزمایشگاهی کنونی مسیر سیگنال‌دهی کرگدن را به عنوان یک هدف بالقوه برای درمان در برابر کرونا شناسایی کرد.

محققان در تحقیقات قبلی روی ویروس زیکا که می‌تواند باعث کوچک‌تر شدن مغز در نوزادان شود، مسیر سیگنال‌دهی کرگدن را که اندازه اندام‌های بدن را کنترل می‌کند، بررسی می‌کردند. حال آن‌ها با توجه به این که به نظر می‌رسد این مسیر اثرات ضد ویروسی نیز دارد، تحقیق فعلی را برای بررسی سارس کوو ۲ آغاز کردند.

دانشمندان آزمایش‌هایی را با استفاده از نمونه‌های بافتی از افراد مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین سلول‌های قلب و ریه کشت داده شده انسان انجام دادند تا از نزدیک نشان دهند که سلول‌های سالم چگونه به عفونت سارس کوو ۲ پاسخ می‌دهند.

آنان تغییراتی را در بسیاری از ژن‌های مرتبط با مسیر سیگنال‌دهی کرگدن پس از عفونت مشاهده کردند. علاوه بر این، آنان پروتئینی به نام YAP یا پروتئین مرتبط با Yes را بررسی کردند که فعالیت آن با فعال شدن مسیر سیگنال‌دهی کرگدن مسدود می‌شود.

دانشمندان در سلول‌های انسانی کشت شده هم سویه اصلی و هم نوع دلتای سارس کوو ۲ مسیر سیگنال‌دهی کرگدن را در طول چند روز اول پس از عفونت فعال کردند. وقتی آنان این مسیر را خاموش کردند و پروتئین YAP را افزایش دادند، ویروس خود را بیشتر تکثیر کرد.

محققان همچنین سلول‌ها را با داروی ورتپورفین که پروتئین YAP را در بیماری چشمی موسوم به نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه مسدود می‌کند، پیش‌درمان و سپس آن را با سارس کوو ۲ آلوده کردند.

در سلول‌های درمان شده با ورتپورفین در مقایسه با بیش از ۶۰ هزار واحد ویروس در هر میلی‌لیتر در گروه کنترل درمان نشده، غلظت ویروس کرونا کمتر از حد قابل تشخیص بود.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد داروی ورتپورفین ممکن است کاندیدای درمان کووید ۱۹ باشد و وضعیت آن با تایید سازمان غذا و داروی آمریکا می‌تواند راه‌اندازی آزمایش‌های بالینی را برای تایید ایمنی و اثربخشی آن در برابر ویروس کرونا آسان‌تر کند.

یافته‌های این تحقیق نشان دادند مسیر کرگدن در طول چند روز پس از عفونت سارس کوو ۲ فعال می‌شود و این نتایج پیشنهاد می‌کند که درمان‌هایی با استفاده از این ساز و کار می‌تواند قبل از بروز علائم برای کاهش شدت بیماری به کار گرفته شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز