title
کد خبر: 226863
00
ویتامینی ضروری وحیاتی برای تمام سنین

به گفته مسؤول کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی می باشد که متابولیت فعال آن 25 هیدروکسی ویتامینD نام دارد. چرخش مقادیر کافی این متابولیت در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، گنادها، عضلات و غیره در تمام سنین و نژادها ضروری می باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، سپیده مهدیخانی با گفتن این مطلب اظهار کرد: به طور کلی کمبود ویتامین "D" در سراسر جهان از شیوع بالایی برخوردار است. که از عوارض کاهش سطح 25 هیدروکسی ویتامین D می توان به خطر بروز بیماریهایی مانند: سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی اشاره کرد. و منابع غذایی حاوی ویتامین D  بسیار محدود هستند از جمله ماهی سالمون و یا طور مرتب مورد استفاده قرار نمی گیرند مانند دل و قلوه. وی افزود که استفاده مستقیم از نور آفتاب نیز به دلیل مسائلی همچون پوشش بانوان، استفاده از کرم های ضد آفتاب و آلودگی هوا، سبب سنتز مقادیر کافی ویتامین D نمی شود.

 کمبود ویتامین دی در نوجوانان 14 تا 20 ساله، 76 درصد

این کارشناس تغذیه اظهار کرد که نتایج دومین بررسی ملی وضعیت ریزمُغذّی ها که در هفت گروه سنی، شامل: کودکان 15 تا 23 ماهه، کودکان شش ساله، نوجوانان 14 تا 20 ساله، بزرگسالان  45 تا 60 ساله و بانوان باردار پنج ماهه و بالاتر، که در سال 1391 انچام شد و استان های کشور در 11 اقلیم قرار گرفت؛ حاکی از آن است که کمبود ویتامین D در نوجوانان 14 تا20 ساله کشور در حدود 76 درصد است.

مهدیخانی گفت: نتایج بر اساس اقلیم گزارش شد و استان های زنجان، قزوین، قم و مرکزی، تحت عنوان اقلیم 9 مورد مطالعه قرار گرفتند که شیوع کمبود این ویتامین در دختران، بیشتر از پسران است و مطالعات نمونه آزمایشی مکمل یاری مگادوز ویتامین D که در استان یزد انجام شده است، اثربخشی این مداخلات را بر بهبود سطح سرمی ویتامینD در دختران این گروه سنی نشان داده است.

وی گفت: بر مبنای گزارش های اثربخشی این برنامه، مکمل یاری با ویتامینD در دوز 50 هزار واحدی به تعداد 9 عدد، ماهانه یک بار، بر اساس توصیه کمیته مشورتی پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D در دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم، راهکار کوتاه مدت کنترل مشکل در نظر گرفته شده است. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز