title
کد خبر: 226588
00
کرونا به تدریج مانند آنفلوآنزا خواهد شد

به گفته کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان، یکی از مهم­ترین درمان­های آنفلوآنزا استراحت است.

به گزارش بهداشت نیوز، اعظم شهبازخانیا، توصیه کرد که افراد مبتلا به این ویروس بهتر است پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. و استفاده از ماسک، شستن دست­ها، فاصله­گذاری اجتماعی و خود­مراقبتی به­خصوص در افراد دارای بیماری زمینه­ای تاثیر چشم­گیری در کاهش ابتلا دارد.

این کارشناس بیان کرد: در حال حاضر بیماری آنفلوآنزا که در کشور شیوع پیدا کرده همان سویه های قدیمی H1N1  و H3N2 است. که در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه­نامه­های بهداشتی توسط مردم ویروس، زیاد نمود پیدا نکرد، اما با کاهش رعایت شیوه­نامه­ها و افزایش برخورد سیستم ایمنی با ویروس بیماری خودش را نشان داده است.

 به گفته وی، تب، سرفه، بدن درد شدید، در بعضی موارد علائم گوارشی همچون استفراغ، از علائم بروز آنفلوآنزا است. و تب به­صورت ناگهانی همراه با بی­حالی شدید ظاهر می­شود. که در مجموع خطرات آنفلوآنزا نسبت به کرونا کمتر و طول دوره کوتاه­تر است.

 شش کار اساسی در کنترل این بیماری

 کارشناس آموزش و ارتقای سلامت، شش کار اساسی در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری های تنفسی را اعلام کرد که از جمله: استفاده از ماسک یکبار مصرف پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و یا عطسه کردن، شستشوی مداوم و مکرر دست­ها (بهتر است شستشو با آب و صابون و به طریق صحیح انجام گیرد.)، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت کردن، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشد و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی­بیوتیک (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری­های ویروسی تاثیری ندارند.)، و از حضور در اماکن عمومی و تجمعات خوداری شود.

شهبازخانیا با بیان اینکه ایمنی ناشی از واکسن در خصوص کرونا بعد از گذشت شش ماه کاهش می­باید تاکید کرد: توصیه می­شود افرادی که شش ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن خود گذشته است برای تزریق دُز یاد آور اقدام کنند.

 کرونا به تدریج مانند آنفلوآنزا خواهد شد

 وی با اشاره به اینکه تجربه در خصوص کرونا، کم، و در حدود دو سه سال اخیر است و نمی­توان از آینده ویروس پیش بینی قطعی کرد گفت: کرونا به تدریج مانند آنفلوآنزا خواهد شد بطوری که نیاز به واکسن یک­بار در سال واکسن کافی می­شود، و معمولا بیماری­های ویروسی اینگونه است که از حالت پاندمی خارج و به صورت محلی و کشوری و منطقه­ای در می­آید.

این کارشناس بهداشتی هفت راه اساسی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری­های واگیر شدید تنفسی را چنین عنوان کرد: دریافت واکسن سالیانه آنفلوانزا بالاخص اگر در گروه های حساس و آسیب پذیر و در معرض خطر قرار دارید، و یا از افرادی که مبتلا به بیماری( واگیر) هستند (رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تماس غیرضروری)، اجتناب شود و از تماس دست ها (قبل از شستشو و ضد­عفونی کردن آن­ها) با چشم­ها، دهان و بینی پرهیز شود، زیرا ممکن است از طریق عوامل بیماری­زا وارد بدن شود.

 وی تمیزکردن و گندزدایی کردن مداوم و مکرر وسایل و سطوح مشترک در خانه بالاخص زمانی که فرد بیماری در خانه حضور دارد، ضروری شستشوی مداوم و مکرر دست ها (با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده)، تهویه مناسب و مطلوب هوای محل زندگی و اسکان را ضروری دانست و گفت: از تماس بدون حفاظت با پرندگان و سایر حیوانات و بالاخص لاشه پرندگان و حیوانات تلف شده، پرهیز شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز