title
کد خبر: 224856
00
این 2 ماده غذایی به نانو پلاستیک ها آلوده هستند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد نانو پلاستیک‌ ها مسیر خود را برای ورود به مواد غذایی مصرف شده توسط انسان باز می ‌کنند و در نتیجه در بدن ما تجمع می ‌یابند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان دانشگاه فنلاند شرقی روشی مبتنی بر شناسایی ردپا و تشخیص ذرات ریز پلاستیکی موجود در بدن موجودات ابداع کرده‌اند. این روش به شناسایی نانوپلاستیک ها در خاکی که کاهو رشد می کند کمک کرد.
با وجود مفید بودن و مصرف گسترده پلاستیک، این ماده یکی از سخت ترین مواد برای بازیافت است. اگر پلاستیک به درستی تجزیه نشود، می تواند میکروپلاستیک و نانوپلاستیک ایجاد کند.

این ذرات برای گیاهان، حیوانات و انسان سمی هستند. با این حال، اطلاعات زیادی در مورد اینکه پلاستیک چگونه به زنجیره غذایی راه پیدا می کند، در دسترس نیست، به خصوص اگر آنها از خاک آمده باشند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد نانوپلاستیک ‌ها از مکان‌ هایی مانند رسوب اتمسفر، آبیاری با فاضلاب، استفاده از لجن فاضلاب و لایه‌ های مالچ ‌پاشی وارد زمین می ‌شوند.

درک اینکه نانو پلاستیک چقدر خاک گیاه را آلوده می‌ کند، به‌ ویژه در مناطقی که میوه‌ ها و سبزیجات رشد می ‌کنند، می ‌تواند به کشاورزان کمک کند تا بفهمند کدام گیاهان برای خوردن بی‌ خطر هستند.

طی مطالعات جدید، محققان تکنیکی مبتنی بر اثر انگشت فلزی را روی یک مدل زنجیره غذایی با کاهو به عنوان محصول اولیه، لارو مگس سیاه به عنوان مصرف کننده اولیه و ماهی حشره خوار به عنوان مصرف کننده ثانویه استفاده کردند. این تیم به طور خاص نانوپلاستیک های رایج موجود در محیط مانند پلی استایرن و پلی وینیل کلراید را مورد بررسی قرار دادند.

آنها گیاهان کاهو را به مدت دو هفته از طریق خاک آلوده در معرض نانوپلاستیک ها قرار دادند. سپس کاهو را برداشت و به لاروهای مگس سیاه دادند. پس از پنج روز خوردن کاهو، محققان این حشرات را به مدت پنج روز دیگر به ماهی ها دادند.
 این تیم با استفاده از میکروسکوپ، آناتومی گیاهان، لاروها و ماهی‌ های این آزمایش را مورد مطالعه قرار دادند.

تصویربرداری های صورت گرفته نشان داد که ریشه‌های گیاه،  نانوپلاستیک‌ها را از خاک گرفته و در برگ‌ های خود ذخیره می ‌کنند. سپس نانوپلاستیک ها از کاهو به بدن حشرات وارد شده و تصاویر سیستم گوارشی حشرات نشان داد که هر دو نوع نانوپلاستیک حتی پس از تخلیه روده به مدت ۲۴ ساعت در دهان و روده آنها باقی می ماند.
در ادامه،  نانوپلاستیک ها از حشرات به ماهی ها راه پیدا کردند و ذرات آن آبشش، کبد و بافت روده این آبزیان را آلوده کردند. گفتنی است محققان مطالعه هیچ ذره پلاستیکی در مغز پیدا نکردند.

دکتر فاضل مونیخ، محقق دانشگاه فنلاند شرقی و نویسنده اصلی این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ نتایج ما نشان می ‌دهد که کاهو می ‌تواند نانو پلاستیک‌ها را از خاک گرفته و به زنجیره غذایی منتقل کند. در واقع ما دریافتیم اگر این یافته‌ ها قابل تعمیم به سایر گیاهان و محصولات زراعی و تنظیمات مزرعه باشد، وجود ذرات پلاستیکی ریز در خاک می‌ تواند با خطر بالقوه سلامتی برای علف‌ خواران و انسان همراه باشد. به همین دلیل، تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع به فوریت مورد نیاز است.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nano Today منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز