title
کد خبر: 224829
00
تفاوت عسل طبیعی و تقلبی چیست؟

عسل یکی از بهترین خوراکی‌های طبیعی است که تاثیرات آن در پیشگیری و درمان بسیاری از ناراحتی‌ها شناخته شده‌ است.

به گزارش بهداشت نیوز، متاسفانه انواع تقلبی از عسل نیز در بازار به‌فروش می‌رسد که گرچه ظاهری کاملا مشابه عسل طبیعی دارد اما از شکر، گلوکز یا حتی ژلاتین تهیه می‌شود. تشخیص عسل طبیعی شاید به‌نظر مشکل بیاید اما با چند راهکار ساده می‌توان عسل طبیعی را شناخت.

در ادامه همین مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که موجب تشخیص عسل طبیعی از تقلبی می شود. این راه ها عبارتند از: 

عسل طبیعی شکرک می‌زند

با توجه به نوع گل‌هایی که عسل از آنها تهیه می‌شود ممکن است زمان شکرک‌زدن عسل متفاوت باشد اما به‌هرحال عسل طبیعی پس از شش ماه تا یک سال به شکل یکنواخت و فشرده شکرک می‌زند. عسل تقلبی اصلا شکرک نمی‌زند یا فقط در یک قسمت به‌وجود می‌آید. 

عسل طبیعی غلیظ است

زمانی که عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری می‌شود، کاملا در کندو رقیق است اما خیلی زود سفت می‌شود و غلظت آن به‌حدی می‌رسد که به‌سختی می‌توان از ظرف جابجا کرد. عسل تقلبی کاملا رقیق می‌ماند و حتی پس از چند ماه به‌راحتی می‌توان از ظرفی به ظرف دیگر جابجا کرد.

عسل طبیعی در آب حل نمی‌شود

هنگام خرید عسل، یک قاشق از آن را در لیوان آب بریزید. اگر عسل در انتهای لیوان باقی ماند و پس از هم‌زدن مخلوط نشد، می‌توان اطمینان داشت که عسل طبیعی است. عسل تقلبی خیلی زود در آب حل می‌شود.

عسل طبیعی تحت‌تاثیر گرما تغییر می‌کند

اگر عسل طبیعی گرم شود، خیلی سریع تغییر پیدا می‌کند و حالت کاراملی می‌شود. عسل تقلبی ابتدا حالت موس‌مانند پیدا می‌کند و سپس کاراملی می‌شود. البته ممکن است عسل تقلبی تحت‌تاثیر گرما اصلا تغییر نکند.

طعم عسل طبیعی پایدار نیست

عسل طبیعی رایحه‌ی دلپذیر گل‌ها را دارد و طعم آن پس از چند دقیقه در دهان از بین می‌رود. اما عسل تقلبی چنین رایحه ملایمی ندارد و طعم آن مدت طولانی‌تری در دهان احساس می‌شود که به‌دلیل وجود شکر و افزودنی‌های معطر است.

رنگ و ظاهر عسل طبیعی در تشخیص کمک‌کننده است

در واقع، عسل طبیعی ناخالصی‌هایی مانند ذرات گرده‌های گل یا موم دارد اما عسل تقلبی کاملا صاف و یکنواخت است. در مورد رنگ عسل طبیعی نیز باید گفت که با توجه به نوع گیاه، رنگ عسل نیز ممکن است متفاوت باشد. در تهیه عسل تقلبی معمولا از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که روی پارچه باقی می‌‌‌ماند. یک قطره عسل روی پارچه سفید بریزید و با آب سرد بشویید؛ اگر هیچ اثری باقی نماند عسل طبیعی است اما عسل تقلبی لکه‌‌ای زرد یا قهوه‌ای باقی می‌گذارد.

عسل طبیعی جذب کاغذ نمی‌شود

یکی دیگر از روش‌های ساده تشخیص عسل، توجه به مقدار جذب است. چند قطره عسل را روی دستمال کاغذی بریزید. عسل طبیعی جذب دستمال نمی‌شود درحالی‌که عسل تقلبی سریع جذب می‌شود.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز