title
کد خبر: 224348
00
مصرف حتی مقدار کمی از این نوشیدنی باعث سرطان معده می شود

در تحقیقات اخیر، محققان کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول (SNUCM) دریافتند که مصرف مکرر حتی مقادیر کمی الکل خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، این مطالعه به رهبری پروفسور کانگ دای هی (Kang Dae-hee) ۱۲۸ هزار و ۲۱۸ بزرگسال میانسال کره ای سالم ۴۰ تا ۶۹ ساله را مورد بررسی قرار داد که در یک مطالعه آینده نگر در مقیاس بزرگ جامعه بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ شرکت کردند. سپس، تیم تحقیقاتی در مجموع ۸۴۷ نفر را شناسایی کردند که به بیماری سرطان معده مبتلا شدند که شامل ۴۶۲ مرد و ۳۸۵ زن بوده و طی یک دوره پیگیری ۸.۶ ساله قرار داشتند.

شرکت کنندگان در این مطالعه به دو گروه با مصرف الکل و بدون الکل تقسیم شدند که در ادامه مشاهده شد که خطر ابتلا به سرطان معده در گروه مصرف کننده الکل در گروه مردان ۳۱ درصد بیشتر از گروهی بود که الکل مصرف نمی کردند. با این حال، هیچ ارتباط معنی داری در میان گروه زنان مورد مطالعه یافت نشد.

به گفته محققان، مصرف حتی مقدار کمی نوشیدنی الکلی که پیشتر تصور می شد بی خطر باشد، عاملی بود که در صورت ادامه یافتن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می داد.

محققان تخمین زدند: مصرف حتی مقادیر کمی الکل کمتر از ۴۰ گرم الکل در روز که پنج بار یا بیشتر در هفته مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۴۶ درصد افزایش می دهد.

این مطالعات همچنین توضیح داد:مصرف مکرر و مزمن الکل به طور دائمی به دی ان ای سلول های مخاطی معده آسیب می زند زیرا استالدئید، یک متابولیت الکل است، روند ترمیم دی ان ای را مهار می کند. در نتیجه، این مکانیسم عمل با مهار فرآیند ترمیم دی ان ای آسیب ‌دیده منجر به افزایش خطر سرطان معده می‌ شود.

به گفته پژوهشگران، علاوه بر این، مصرف مزمن و بیش از حد الکل باعث تشکیل گونه‌ های فعال اکسیژن در دستگاه گوارش شده که منجر به فعال شدن مواد سرطان ‌زا مانند نیتروزامین ‌ها می ‌شود.

کانگ در پایان گفت: مطالعه ما برای اولین بار نشان داد که نوشیدن مکرر حتی مقادیر کمی الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. علاوه بر این، یافته ها بر اهمیت دادن زمان کافی به بدن برای تجزیه الکل برای جلوگیری از آسیب دائمی تاکید می کند.

نتایج این مطالعه در آخرین شماره مجله علمی بین المللی Cancer Biology & Medicine منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز