title
کد خبر: 223432
00
امیدی تازه برای درمان یک بیماری با اختلال حرکتی

آتاکسی مخچه نخاعی ۶ یک بیماری عصبی ارثی است که تأثیر ناتوان کننده ای بر هماهنگی حرکتی دارد. از هر صد هزار نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و تا به امروز، هیچ درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز ، اکنون، تیمی از محققان دانشگاه مک گیل متخصص در آتاکسی مخچه نخاعی ۶  (SCA6) و سایر اشکال آتاکسی، یافته ‌هایی را منتشر کرده‌ اند که نه تنها برای مبتلایان به این بیماری امید ایجاد کرده بلکه ممکن است راه را برای توسعه درمان‌ هایی برای سایر اختلالات حرکتی نیز باز کند. 

تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور زیست ‌شناسی آلانا وات (Alanna Watt) دریافتند که در موش ‌های مبتلا به آتاکسی مخچه، ورزش سلامت سلول‌ های مخچه و بخشی از مغز که در سایر آتاکسی ‌ها نقش دارد را بازیابی می ‌کند.

محققان دریافتند:دلیل این بهبود این است که ورزش باعث افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می شود. این ماده به طور طبیعی در مغز وجود دارد و از رشد و توسعه سلول های عصبی حمایت می کند.

نکته مهم برای بیماران مبتلا به اختلال حرکتی که ورزش برای آنها امکان پذیر نیست، اینست که پژوهش ها نشان داد که وجود دارویی که عملکرد نوروتروفیک مشتق از مغز را تقلید می کند، می تواند به همان اندازه ورزش کارایی داشته باشد. 
همچنین محققان در ادامه دریافتند که سطح BDNF در موش ‌های مبتلا به آتاکسی قبل از شروع مشکلات حرکتی کاهش یافته است.

پژوهشگران متوجه شدند که این دارو تنها در صورتی که قبل از شروع علائم ظاهری قابل مشاهده تجویز شده باشد، باعث کاهش اختلال حرکتی می شود.

دکتر آنا کوک (Anna Cook) یکی از پژوهشگران در آزمایشگاه پروفسور وات می گوید: این یافته چیزی نیست که ما پیشتر در مورد آتاکسی می دانستیم. اگر این تغییرات اولیه در مغز وجود داشته باشد، از غربالگری ژنتیکی بیشتر و مداخله زودهنگام برای این بیماری های نادر حمایت می شود.

 شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز