title
کد خبر: 223421
00
کدام زائران بیشتر گرمازده می‌شوند؟

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در هنگام بازگشت زوار به سمت پایانه‌های مرزی کشور مساله گرما و خطر بروز گرمازدگی به ویژه برای کسانی که در معرض خطر هستند مثل سالمندان، کودکان و زنان باردار ملموس‌تر است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «حسین بیگلری»  افزود: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از ابتدای ماه محرم دستورالعمل هایی را برای حفظ سلامت زائرین صادر کرده که این دستورالعمل ها برای تامین سلامت افراد در ترددهای بین المللی و ازدحام‌های جمعیتی به ویژه مراسم اربعین که معنویت خاصی دارد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود زوار بطور پیوسته آب بیشتری بنوشند، در ساعات ابتدایی صبح و عصرها پیاده روی کنند و در ساعات گرم روز در زیر سایه بان استراحت کافی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، آسم و فشار خون بالا دارند داروهای خودشان را بطور مرتب مصرف کنند و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها خودداری کنند.

وی گفت: در مسیر برگشت از مراسم در هنگام بازگشت به کشور تعداد زیادی از همکاران دانشگاه های علوم پزشکی و سایر ارگان ها و سازمان ها که در سلامت زائرین دخیل هستند مثل جمعیت هلال احمر و اورژانس کشور در پایانه‌های مرزی کشور در گرمای هوا ارایه خدمات شبانه روزی می‌دهند که هرچه بهتر سلامت زائرین تامین شود.

بیگلری افزود: امسال در چنین مراسمی گرمازدگی جزو بیماری های اولویت دار است، بخصوص کسانی که دچار خستگی و معطلی طولانی مدت در طول مسیر می‌شوند و یا به دلیل ترافیک و تجمع زیاد افراد ، دچار خستگی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند. کاهش آستانه تحمل و بیقراری می تواند از علایم بروز گرمازدگی باشد. 

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر نظارت کارشناسان بهداشتی بر هرچه بهتر شدن خدمات سلامت محور و نظارت بر طبخ مواد غذایی بیشتر شده و تمام موکب هایی که در طول مسیر در حال فعالیت و ارایه خدمات می باشند تحت نظارت کارشناسان بهداشتی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور می باشند و به صورت مستمر در حال ارزیابی شرایط می باشند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: وقتی که تجمعات بزرگ انسانی رخ می‌دهد همه بایستی کمک و یاری کنند که این مراسم با مناسب ترین شرایط تامین سلامت برگزار شود به ویژه برای حفظ سلامت عزیزان و گروه‌های سنی سالمندان، کودکان و زنان باردار که سیستم ایمنی آسیب پذیرتری دارند. 

وی گفت: تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط که بر سلامت افراد نقش دارند نهایت تلاش خود را ایفا کرده‌اند چرا که مدیریت سلامت تجمع بزرگ انسانی در بازه زمانی محدود که همراه با مرحله اوج گرما هم باشد بسیار دشوار است.

بیگلری تصریح کرد: در مورد آب آشامیدنی که در طول مسیر مصرف می کنیم رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط بسیار مهم است بطری های پلاستیکی آن را در داخل سطل های زباله ای که تعبیه شده است، قرار دهیم.

وی در پایان گفت: حفظ سلامت جسمی، روحی و اجتماعی برای رسیدن به مرحله سلامت معنوی است که در طی آن اهتمام در رعایت بهداشت فردی و عمومی بسیار حائز اهمیت است و لازم است به حفظ سلامت اجتماعی دیگران احترام ویژه ایی بگذاریم.

هزاران نفر از گذرگاه مرزی خسروی در شهرستان قصرشیرین برای شرکت در مراسم اربعین عازم عراق شده اند و بخش زیادی از آنها اکنون در حال بازگشت به کشور هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز