title
کد خبر: 223402
00
افراد شب بیدار مراقب تغذیه خود باشند

زندگی مدرن مستلزم در دسترس بودن فوری و دائمی کالاها و خدمات در روز یا شب است. این امر باعث شده است که مردم به تعداد روزافزونی در شب کار کنند. با این حال، کارگران شیفت شب در معرض خطر بیشتری برای اختلالات خلقی، به ویژه اضطراب و افسردگی هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، یک مطالعه جدید تأثیر تغذیه در طول روز را بر بروز اختلال عاطفی در زیر مجموعه ای از کارگران بررسی می کند. این یافته‌ ها نشان ‌دهنده نقش زمان ‌بندی وعده‌های غذایی دارد که ممکن است از آسیب‌ پذیری در خلق و خوی افراد در محیط‌ های کاری شیفت شبانه جلوگیری کند.

به گفته پژوهشگران، خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب در افراد شب بیدار مخصوصا کارگران شیفت شب تا ۴۰ درصد بیشتر است و اختلالات سلامت روان علاوه بر سایر هزینه ها منجر به از دست دادن بهره وری بالغ بر یک تریلیون دلار در سال می شود.

این تمایل به نوسانات خلقی پاتولوژیک به عدم همزمانی ریتم های بیولوژیکی یا ساعت شبانه روزی بدن با چرخه های روزانه رفتار و تغییرات محیطی نسبت داده می شود.

کارشناسان معتقدند که با دانستن این موضوع، می توان مداخلاتی را برای تثبیت خلق و خوی جمعیت شاغل در شب بررسی کرد.

تحقیقات قبلی نشان می دهد: غذا خوردن در طول روز می تواند بر خواب نادرست غلبه کرده و ساعت های داخلی و خارجی بدن را هماهنگ کند. در نتیجه، تحمل بهتر گلوکز در طول کار شبانه، اجتناب از یک عامل خطر شناخته شده برای نوسانات خلقی در این دوره است. 

مطالعه حاضر از دو زمان غذا برای گروهی از شرکت کنندگان که ریتم شبانه روزی آنها توسط مداخله اجباری (FD) از ریتم شبانه روزی خارج شده بود، انجام گرفت. در گروه کنترل، تمام فعالیت‌های فیزیولوژیکی از جمله چرخه‌ های خواب یا بیداری، چرخه ‌های استراحت و فعالیت، وضعیت دراز کشیدن یا ایستاده به چرخه جدید منتقل شدند. به گزارش سیناپرس، بنابراین، مانند کارگران شبانه، وعده های غذایی در طول روز و شب مصرف می شدند. در گروه اول، با وعده‌های غذایی فقط در روز (DMI)، وعده های غذایی فقط در طول روز خورده می شد.

در ادامه پژوهش دانشمندان دریافتند: با درجات ناهماهنگی بیشتر بین ریتم های داخلی و خارجی بدن و همزمان با تغییر در حداکثر سطح گلوکز و پایین ترین دمای بدن در طی یک چرخه، افسردگی و اضطراب در طول کار در شب افزایش می یابد. گروهی که وعده های غذایی را در روز دریافت می کرد سطوح پایین تری از افسردگی و اضطراب را نشان داد که نشان دهنده تأثیر قابل توجه تغییر زمان غذا در میان کارگران شب بود. اما در گروه دیگر که در شب غذا می خورد، ویژگی های افسردگی بیش از یک چهارم نسبت به پایه افزایش یافت.

گفتنی است که زمان بندی غذا خوردن در طول روز نیز از افزایش ۱۶ درصدی علائم اضطراب در گروه کنترل جلوگیری کرد. مطالعات قبلی نشان داده است که کیفیت پایین رژیم غذایی با محتوای کربوهیدرات بالا، با اختلال در کیفیت خواب و افزایش بیماری روانی مرتبط است. 

برخی شواهد نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از قند در شبانه روز منجر به عدم تحمل گلوکز در افراد شب بیدار می شود. این اثر زمانی که آنها به تنهایی به خوردن روزانه پایبند هستند وجود ندارد. به عبارت دیگر، غذا خوردن در روز ممکن است بر متابولیسم گلوکز و همچنین ثبات خلق و خوی تأثیر بگذارد.

سطوح بالای قند خون باعث افسردگی می شود و سیگنال های گیرنده انسولین عمیقاً در عملکرد مغز و خلق و خوی منفی نقش دارند. اجتناب از نوسانات قند خون می تواند به تثبیت خلق و خو در شرایط افراد در شیفت شب کمک کند و این را می توان با محدود کردن غذا خوردن در روز به دست آورد.

علاوه بر این، غذا بر میکروبیوم روده تأثیر می گذارد که یک جزء حیاتی در تنظیم هورمون های تریپتوفان و سروتونین است که هر دو در تنظیم خلق و خو، کنترل استرس و انعطاف پذیری عصبی مهم هستند.

 اختلال ساعت شبانه روزی بدن بر سلامت میکروبیوم روده تأثیر گذاشته و ممکن است افراد شب بیدار را به سمت نمایه التهابی سوق داده و همچنین سطوح متابولیت های مهمی مانند تریپتوفان را کاهش دهد. این موضوع می تواند منجر به کاهش سروتونین مغز شود که مستعد خلق و خوی افسردگی است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز