title
کد خبر: 223346
00
مراقب سکته گرمایی باشید

خطرناک‌ترین نوع گرمازدگی سکته گرمایی است که نیاز به اقدام اورژانسی دارد و باید فورا بیمار را به اورژانس برسانید. اگر درمان به تاخیر بیفتد، سکته گرمایی می‌تواند کُشنده باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، این روزها برای خیلی از مردم در تمام دنیا دست و پنجه نرم کردن با گرمای هوا و بیماری‌های مرتبط با آن، یکی از بزرگ‌ترین مشغله‌های ذهنی است. وقتی دمای بدن سریع‌تر از اینکه بدن فرصت خنک کردن خودش را داشته باشد بالا می‌رود، ممکن است مغز و دیگر اندام‌های حیاتی آسیب ببینند و حتی منجر به مرگ شود.


علائم سکته گرمایی

علائم سکته گرمایی شامل احساس گیجی، سستی و اختلال در کلام، تشنج و از دست دادن هشیاری می‌شود. دمای بدن بسیار بالا می‌رود و حتی می‌تواند در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۴۱ درجه سانتی‌گراد برسد. تهوع و استفراغ، سرگیجه، پوست بسیار داغ و خشک، نفس نفس زدن، نبض تند، فشار خون بالا یا پایین و ضعف شدید از دیگر علائم سکته گرمایی‌اند.

چه باید کرد؟
اورژانس خبر کنید و فورا لباس‌های غیرضروری را از تن فرد خارج کنید. در صورت امکان او را به مکانی خنک منتقل کرده و روی بدنش دوش آب سرد (نه یخ) بگیرید یا از کمپرس یخ برای خنک کردن سر، گردن، زیربغل و کشاله‌ی ران استفاده کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض سکته گرمایی‌اند؟
بچه‌ها و سالمندان بیشتر از سایرین ممکن است دچار سکته گرمایی شوند. بچه‌های کوچک اغلب نمی‌توانند به بزرگترها بگویند تشنه‌اند. همچنین توانایی بدن برای اعلام تشنگی به مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد.
چاق بودن هم ریسک سکته گرمایی را بالا می‌برد. افرادی که بیماری قلبی دارند، بیماری روحی و روانی دارند یا الکل می‌نوشند نیز بیشتر در معرض سکته گرمایی‌اند. کسانی که گردش خون بدنشان کافی نیست یا در حال حاضر بدنشان دهیدراته است (مثلا به دلیل مصرف دارو) بیشتر ممکن است دچار سکته گرمایی شوند.

چگونه از سکته گرمایی پیشگیری کنید؟
علائم دهیدراته شدن بدن را بدانید
بدن شما برای اینکه اعلام کند دهیدراته شده علامت‌های زیادی می‌فرستد که نیازش به مایعات را بروز دهد: خشکی دهان یا سرفه‌های خشک، سردرد یا احساس خستگی. یبوست، تیره شدن ادرار، تورم پاها، از دست دادن اشتها اما تمایل به قند و شیرینی.

حتی وقتی تشنه نیستید آب بنوشید
دهیدراته شدن بدن سریع رخ می‌دهد. پس بهتر است با مکررا آب و مایعات خنک نوشیدن جلوی این اتفاق را بگیرید. همیشه در طول روز یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

ضد آفتاب بزنید
پوست آفتاب سوخته نمی‌تواند دمای بدن را خوب تنظیم کند.

سعی کنید جلوی تعریق زیاد را بگیرید
در دماهای بالا حواستان به رطوبت هوا نیز باشد. رطوبت و زیاد شرجی بودن باعث می‌شود بدن خیلی عرق کند و مایعات از دست بدهد.

لباس‌های خنک و سبُک بپوشید
لباس‌های تنگ اجازه‌ی تنفس به پوست نمی‌دهند. لباس‌های تیره نیز گرمای زیادی جذب می‌کنند. لباس‌های نخی و سبُک و روشن بپوشید تا جریان هوا روی پوستتان برقرار باشد.

از پنکه و بادبزن استفاده کنید
هوای اطرافتان را به جریان بیندازید تا بدنتان بهتر خودش را خنک کند؛ پنکه و بادبزن این کار را خوب انجام می‌دهند.

زیاد استراحت کنید
در طول روز استراحت کنید. پیش از اینکه برای فعالیتی بیرون بروید هم کمی استراحت کنید.

غذاهای آبدار بخورید
سبزیجاتی مانند خیار و کاهو، کرفس، تربچه، گوجه فرنگی، فلفل سبز، اسفناج و بروکلی و هویج، کالری کمی دارند و ۹۰ درصد وزنشان آب است. میوه‌هایی مانند هندوانه، طالبی، گریپ فروت و توت فرنگی نیز بیشتر بخورید.

غذاهایی که بدن را دهیدراته می‌کنند کمتر بخورید
پروتئین زیاد می‌تواند بدن را دهیدراته کند. غذاهای پُرنمک و قند زیاد نیز همین اثر را دارند.

سکته گرمایی می‌تواند چه عوارضی ایجاد کند؟
دمای بسیار زیاد بدن می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:
. سندرم حاد تنفسی
. تورم مغز
. نارسایی کلیوی
. نارسایی کبدی
. اختلال متابولیکی
. آسیب به عصب
. کاهش جریان خون به قلب و دیگر مشکلات مربوط به گردش خون


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز