title
کد خبر: 223091
00
این افراد بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، هشدار داد که در آیین اربعین حسینی، مادر باردار با بیماری زمینه ای، مانند: دیابت، فشار خون بالا، بیماری کلیوی، بیماری ریوی، بیماری قلبی و عروقی، «اِچ آی وی» مثبت، بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی و همچنین مادر باردار دچار چاقی، بیشتر از دیگران، در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، اعظم شهبازخانیها،استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی مادر باردار را با سایر افراد حاضر در آیین اربعین حسینی، الزامی دانست و گفت: در فضاهای مشترک، حداقل حضور را داشته باشد؛ از قرار گرفتن طولانی مدت در فضای های سر پوشیده اجتناب کند؛ در زمان عطسه و سرفه حتما جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بپوشاند و در صورت حس کردن تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری یا درد مداوم قفسه سینه، در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند.

این کارشناس با بیان اینکه سفر کردن برای مادر باردار، با تجویز پزشک یا ماما، منعی ندارد؛ گفت: البته لازم است که این مجوز را قبل از سفر بگیرد. وی ادامه داد که در صورت تولد نوزاد از مادر مشکوک یا مبتلا به بیماری کرونا، مراقبت از نوزاد، طبق راهنمای بالینی  بیمارستان الزامی است.

مطمئن شدن از نبود عوارض بارداری

این کارشناس اذعان کرد که ممکن است، مادر باردار در پنج ماه اول بارداری، در معرض خطر سقط، استفراغ، لکه بینی یا خونریزی و حاملگی خارج از رحم قرار گیرد، و یا اینکه در چهار ماه آخر، در معرض خطر لکه بینی یا خونریزی، فشار خون بالا، دردهای زودرس زایمان، پارگی کیسه آب قرار گیرد؛  پس توصیه می شود قبل از سفر، از نبود این عوارض مطمئن شود.

وی بیان کرد: لازم است که مادر باردار، داروهای مصرفی روزانه و مکمل های دارویی، مانند: قرص اسید فولیک، آهن و مولتی ویتامین را به همراه داشته و مصرف کند؛ زیرا تکرر ادرار، تهوع و استفراغ بارداری و یبوست، از عوارض شایع بارداری است.

 توجه به علائم خطر 

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین، با اشاره به اینکه مادر باردار، باید به علائم خطر بارداری و زایمان توجه کند، گفت: در سفر، واحد یا پایگاه ارایه دهنده خدمات سلامت نزدیک به منطقه اقامت خود را شناسایی کند تا بتواند در صورت نیاز سریع تر مراجعه کند. وی هشدار داد که در صورت مشاهده هر گونه علائم زایمان، باید سریع به مرکز ارایه دهنده خدمات سلامت مراجعه کند.

شهبازخانیها، به رعایت مواردی مانند: نوشیدن آب و خوردن مواد غذایی سالم، داشتن پوشاک متناسب با فصل و وسایل بهداشتی مورد نیاز، پرهیز از گرسنه ماندن طولانی مدت، اطمینان کامل از ایمن سازی «واکسیناسیون»، یا نیاز به انجام ایمن سازی جدید، استراحت در ساعاتی از روز، خودداری از ایستادن و نشستن طولانی مدت، داشتن یک کپی از پرونده بارداری و همراه داشتن دفترچه بیمه درمانی خود در سفر تأکید کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز