title
کد خبر: 223069
00
برای درمان سرفه خشک چه بخوریم؟

برخی از افراد از مشکل سرفه خشک رنج می برند. در برخی موارد وجود زخمی تحریک کننده در گلو باعث سرفه می شود، اما هیچ مخاطی به همراه ندارد. سرفه واکنشی است که بدن در طی آن به منظور خلاص شدن از دلایل تحریک کننده، انجام می دهد.

سرفه خشک و پی در پی می تواند احساس خستگی در فرد ایجاد کرده و گاهی اوقات نیز با دندان درد همراه بوده و راه های هوایی شما بیشتر تحریک می شود.
سرفه هنگامی رخ می دهد که سلول ها در امتداد عبور هوا تحریک شده و موجب بروز این مشکل می شود. نتیجه آن است که هوا در ریه ها تحت فشار زیاد بوده و مجبور است با فشار خارج شود.
در هوای سرد، اغلب مردم از یک سرفه مزمن رنج می برند که می تواند سرفه خشک باشد. سرفه خشک هم به عنوان سرفه ماندگار، سرفه تحریک کننده یا سرفه ای که شب هنگام رخ می دهد ، شناخته شده است. سرفه کولیت هم به عنوان یک سرفه خفیف یا سرفه مولد شناخته می شود.

سرفه چیست؟
سرفه پاسخ طبیعی بدن است که گلو را از مخاط یا محرک های خارجی پاک می کند و ممکن است زمانی ایجاد شود که برخی غذاها راه های هوایی شما را مسدود کنند. سرفه می تواند حاد یا مزمن باشد. سرفه حاد کمتر از سه هفته و سرفه مزمن بیش از هشت هفته طول می کشد.

نشانه های سرفه خشک چیست؟
احساس تنگی در راه های هوایی
عدم وجود مخاط همراه با سرفه
عدم خس خس قفسه سینه و یا تراکم
سرفه های مضر و خشک ممکن است درهنگام شب بیشتر شود. گاهی اوقات سرفه خشک می تواند به مدت چند روز یا ۱-۲ هفته دارای علائمی مانند سرفه سرماخوردگی باشد.
علائم سرفه خفیف با علائم سرفه سینه متفاوت است، به عنوان مثال قفسه سینه پر شده، مشکلات ناشی از سرفه کردن و مخاط وجود دارد. برای درمان موثر سرفه خشک، تشخیص و تفاوت بین سرفه های مختلف مهم است. به این ترتیب شما می توانید درمان مناسبی برای سرفه خود داشته باشید.

علل سرفه خشک چیست؟
دلایل مختلفی برای سرفه وجود دارد و می تواند موقت یا دائمی باشد. برخی از علل شایع سرفه به شرح زیر است:

عفونت ها،باکتریایی یا ویروسی
سیگار کشیدن
آسم و آلرژی
ذرات خارجی یا محرک
سرفه ناشی از دارو، لیزینوپریل و انالاپریل
انواع سرفه چیست؟
انواع مختلفی از سرفه وجود دارد، بسته به علت اصلی آن، اما معمولاً آن را تقسیم می کنیم:

سرفه خشک: سرفه خشک باعث ایجاد مخاط نمی شود و می تواند به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد شود.
سرفه مرطوب یا مولد: یک سرفه مولد وجود دارد که به بیرون راندن مخاط از سیستم تنفسی شما کمک می کند. برخی از عفونت های حاد یا مزمن می توانند باعث سرفه مرطوب شوند.
اگر سرفه مرطوب دارید، نمی‌خواهید آن را سرکوب کنید زیرا مخاط عفونی باید خارج شود، اما می‌خواهید سرفه خشک خود را کاهش دهید، زیرا این سرفه خسته‌کننده است. در اینجا، ما برخی از غذاها، گیاهان یا درمان‌های خانگی رایج را فهرست کرده‌ایم که سرفه‌های خشک و مرطوب را کاهش می‌دهند.

درمان های خانگی سرفه خشک
عسل خام
عسل خام یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی است که برای درمان هر نوع سرفه استفاده می شود. گلو را نرم کرده و ممکن است دارای خواص ضد التهابی طبیعی باشد که می تواند به کاهش تحریک گلو کمک کند. اثرات ضد میکروبی احتمالی آن همچنین می تواند به طور بالقوه عفونت های باکتریایی یا ویروسی جزئی را کاهش دهد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که عسل به اندازه دیفن هیدرامین (مورد استفاده در بنادریل) موثر است اما به اندازه دکسترومتورفان برای درمان سرفه در کودکان موثر نیست.

عسل به خوبی توسط کودکان کوچکتر مورد استقبال قرار می گیرد. با این حال، به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم، هرگز نباید به نوزادان زیر ۱ سال داده شود . عسل همچنین بر قند خون تأثیر می گذارد، بنابراین اگر لازم است در مورد مدیریت سطح گلوکز خود مراقب باشید، گزینه های دیگر ممکن است بهتر باشد.


ریشه شیرین بیان
نوشیدن چای تهیه شده از ریشه شیرین بیان از دیرباز به دلیل اثر تسکین دهنده آن بر گلو مورد توجه بوده است. ریشه شیرین بیان که در طب سنتی چینی به آن گانکائو گفته می شود از ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح استفاده می شود و گفته می شود که درد را کاهش می دهد، خلط را از بین می برد و سرفه را کاهش می دهد.

چای ریشه شیرین بیان را می توان در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی یافت. ریشه خشک شیرین بیان را می توان با دم کردن ۲ قاشق غذاخوری ریشه تراشیده شده در ۸ اونس آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، برای تهیه چای استفاده کرد.

اگرچه چای ریشه شیرین بیان به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما استفاده طولانی مدت ممکن است باعث افزایش شدید فشار خون شود و منجر به بی نظمی قاعدگی، خستگی، سردرد، احتباس آب و اختلال نعوظ شود.

مرزنجوش
مرزنجوش نوعی پونه کوهی است که از دیرباز در طب سنتی برای تسکین طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شده است. گفته شده است که حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی (مواد شیمیایی گیاهی) است که ممکن است به کاهش سرفه مرتبط با آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سیاه سرفه کمک کند.

برای تهیه چای مرزنجوش، ۳ تا ۴ قاشق چایخوری مرزنجوش خشک را در ۸ اونس آب داغ دم کرده و سه بار در روز میل کنید.

مرزنجوش به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است لخته شدن خون را کند کند و خطر کبودی و خونریزی بینی را در افرادی که از داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) استفاده می کنند، افزایش دهد.

زردچوبه
زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که گفته می شود خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی ملایمی دارد. زردچوبه قرن ها در طب آیورودا برای درمان آرتریت خفیف و بیماری های تنفسی استفاده شده است.

برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که مصرف خوراکی زردچوبه ممکن است سرفه و سایر علائم آسم را کاهش دهد.با این حال نشان داده نشده است که به درمان سرفه حاد کمک کند.

با این اوصاف، چای زردچوبه یا دمنوش زردچوبه را می توان در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی یافت. کپسول زردچوبه موضوع دیگری است که استفاده بیش از حد از آن احتمالاً باعث ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع می شود.

زنجبیل
زنجبیل مدت‌هاست که برای درمان حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود، اما شواهدی وجود دارد که می‌تواند برای سرفه مفید باشد. اعتقاد بر این است که با آزاد کردن ماهیچه های صاف راه های هوایی، رفلکس سرفه را سرکوب می کند.

مروری بر مطالعات در سال ۲۰۱۳ گزارش داد که جینجرول، یک ترکیب شیمیایی موجود در زنجبیل تازه، می‌تواند واکنش بیش از حد راه هوایی را که می‌تواند علائم آسم از جمله سرفه را تحریک کند، سرکوب کند. هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود (مانند چای زنجبیل) و همچنین هنگامی که در بخار استنشاق می شود، می تواند برای درمان سرفه خشک مفید واقع شود.

مهم است که از مصرف بیش از حد زنجبیل خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده، سوزش سر دل یا اسهال شود.

سیر
سیر خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی ملایمی دارد. همچنین گفته می شود مصرف سیر به طور منظم باعث کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

به نظر می رسد سیر برای تسکین سرفه های مرتبط با سرماخوردگی معمولی است، اگرچه بیشتر مطالعاتی که این اثر را بررسی می کنند، متفاوت بوده است.

ریشه مارشملو
ریشه گیاه گل ختمی ( Althea officinalis )، نوعی هالی هاک گلدار است.

ریشه گل ختمی از زمان های قدیم برای تسکین گلودرد استفاده می شده است. قوام کمی تیره آن می تواند گلو درد و تحریک شده را بپوشاند، در حالی که گفته می شود فلاونوئیدهای موجود در ریشه التهاب را تسکین می دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ در تحقیقات پزشکی تکمیلی گزارش داد که شربت‌ها و قرص‌های پاستیل ساخته شده با عصاره ریشه گل ختمی به تسکین سرفه خشک خفیف، معمولاً در عرض ۱۰ دقیقه، کمک می‌کنند.

چای ریشه گل ختمی را می توان به صورت آنلاین و در برخی از فروشگاه های تخصصی مواد غذایی بهداشتی خریداری کرد. به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود، اگرچه تحقیقات کمی برای ارزیابی ایمنی طولانی مدت آن انجام شده است. این گیاه ممکن است با لخته شدن خون تداخل داشته باشد و بر قند خون تأثیر بگذارد.

آویشن
آویشن ( Thymus vulgaris ) از زمان طاعون سیاه در اروپا مورد استفاده دارویی قرار گرفته است. این حاوی ترکیبی به نام تیمول است که اعتقاد بر این است که اثرات ضد اسپاسم دارد که می تواند به شل شدن عضلات صاف گلو کمک کند.

زمانی که آویشن به عنوان چای مصرف شود، احتمالاً برای استفاده گاه به گاه بی خطر است.

می‌توانید با دم کردن ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری از گیاه خشک شده در ۸ اونس آب جوش، چای آویشن درست کنید. برای کاهش سرفه با عسل آن را شیرین کنید.


درمان سرفه خشک
در صورتی که بیمار مبتلا به سرفه حاد و خشک بوده و به پزشک مراجعه نکرده باشد، ممکن است تلاش کند تا از داروهای سرماخوردگی برای کاهش سرفه استفاده کند.

اگر بیمار، مشکوک به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، ممکن است سرفه، تا زمان رفع خودبخودی عفونت، برطرف شود. سرفه حاد و خشکی که از طریق آلرژی ایجاد می شود اغلب با داروهای آلرژیک رفع می شود زیرا سرفه به علت تحریک کننده های محیطی ایجاد شده و با از بین رفتن عامل تحریک کننده ، رفع می شود.

برای درمان سرفه مزمن با علت شناخته شده، بهتر است که با پزشک یا متخصص مشورت شود. درمان سرفه به شدت و علت اصلی آن بستگی دارد. به طورکلی، در درمان و کاهش سرفه، علاوه بر درمان ،علت اصلی هم بررسی می شود.

 

درمان گیاهی سرفه خلط آور
در برخی موارد سرفه شدید را می توان با داروهای ضد سرفه درمان کرد. سرفه شدید و یا سرفه هایی که هنگام خواب تشدید می شوند، ممکن است نیاز به درمان هایی داشته باشند که حاوی داروهای مخدر هستند. در صورت تجویز این داروها ،بهتر است از مصرف الکل و رانندگی پرهیز کنید.

در صورتی که بیمار مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، پزشک اغلب آنتی بیوتیک تجویز می کند. افرادی که مشکوک به عفونت ویروسی هستند، از آنتی بیوتیک سودی نخواهند برد ونیاز به درمان قوی تر و موثر تری دارند.

افراد سالمند، افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی قوی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند ، تا مشکل اصلی توسط پزشک بررسی شود.


درمان گیاهی و سنتی سرفه خشک
عسل درمانی موثر برای گلو درد است. بر طبق مطالعات انجام شده ، این دارو همچنین می تواند به طور موثری باعث کاهش سرفه شود.

عسل درمان بسیاری از بیماری ها بوده و شما می توانید روزانه عسل مصرف کرده و ایمنی بدن را تضمین کنید. پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم هایی هستند که دارای خواص موثری در سلامتی هستند.

آنها به طور مستقیم سرفه را تسکین نمی دهند، اما در تنظیم دستگاه گوارش کمک رسان هستند. این گیاهان گوارشی باکتری هایی هستند که در روده شما وجود دارند.

بروملین، در درمان سرفه خشک موثر است شاید نام آن را نشنیده باشید؛ اما باید گفت که بر طبق شواهد موجود در بروملین ، آنزیمی وجود دارد که تنها در ساقه و میوه آن یافت شده و می تواند مشکل سرفه خشک را در گلو کاهش دهد.

به منظور کسب نتیجه بهتر، از ترکیب آناناس و برملائین استفاده کنید. یک تکه برملائین را با ۳٫۵ اونس آب آناناس سه بار در روز بنوشید.

برگ های نعناع، دارای خاصیت شفابخشی در درمان سرفه هستند. مواد مرطوب کننده موجود در نعناع ، گلو را آرام کرده و به عنوان یک ضد انعقاد عمل می کند و همچنین به شکستن موکوس کمک می کند.

شما می توانید با نوشیدن چای نعناع یا استفاده از بخور نعناع، از شدت سرفه خود بکاهید. برای تهیه یک بخور نعناع، برای هر ۱۵۰ میلی لیتر آب گرم ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع اضافه کنید. حوله را بر روی سر خود بکشید و نفس های عمیق بکشید. یک بار در روز این بخور را انجام دهید.

برگ آووکادو برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شود.مطالعات نشان می دهد که جوانه و برگ های آووکادو می تواند به کاهش سرفه و همچنین برونشیت کوتاه مدت کمک کند. برگ آووکادو حاوی ترکیبات فلاونوئید است که عضلات گلو را مرطوب و سرفه و التهاب ناشی از آن را کاهش می دهد.
مواردی که باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرید
در صورت تجربه هر یک از موارد زیر به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید:

سرفه های مداوم که بدتر می شوند
سرفه مولد با خلط شدید
سرفه با خلط صورتی یا خونی
سرفه همراه با درد یا فشار قفسه سینه
تنگی نفس یا خس خس سینه
سرفه هایی که شما را در شب بیدار نگه می دارد
سرفه هایی که باعث گرفتگی صدا می شود

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز