title
کد خبر: 222946
00
چرا نگهداری از دندان‌های شیری فرزندم اهمیت دارد؟

سرپرست واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با اشاره به اهمیت حفظ دندان های شیر، به عنوان جایگزین دندان های دائمی؛ گفت: والدین، به حفظ و نگهداری دندان های شیری فرزندشان اهمیت بدهند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد حسینیان دیلمی، اظهار کرد که بسیاری از افراد ، این دندان ها را به عنوان یک عضو موقت در نظر می گیرند و برایشان ارزشی قائل نیستند؛ در صورتی که دندان های شیری تا زمانی که در دهان باقی می مانند، وظایف متعددی دارند، و راهنمای رویش صحیح دندان های دائمی هستند؛ زیرا وجود دندان های شیری، فضای لازم برای رویش دندان های دائمی را حفظ می کند.

به گفته این مقام مسؤول، هر فرد سالم، در طول زندگی خود، سه دوره دندانی، شامل: دندان های شیری، مختلط و دائمی دارد. وی با اذعان به اینکه دندان های شیری 20 عدد؛ یعنی در هر فک 10 عدد هستند؛ گفت: اولین دندان شیری، در سن حدود شش ماهگی رویش پیدا می کند و  تا سن  دو تا دو و نیم سالگی، رویش 20 دندان شیری کامل می شود.

از دست دادن دندان های شیری، عاملی برای اختلال در رشد فک

دکتر حسینیان دیلمی با بیان اینکه اگر دندان های شیری، زودتر از موعد از بین برود، فضای رویش دندان های دائمی از بین خواهد رفت و منجر به جابجایی و نامرتب شدن دندان های دائمی می شود، که درمان آن، پیچیده و پُرهزینه است؛ گفت: این دندان ها به رشد و تکامل صورت کمک می کنند و نبود دندان های شیری، باعث اختلال در رشد فک می شود.

این مقام مسؤول تصریح کرد که یکی از مهم ترین وظایف دندان های شیری، کمک به جویدن و هضم غذا و تغذیه مناسب کودک است. وی اضافه کرد که دندان های پوسیده و یا نبود دندان، در هضم و تغذیه مناسب، اختلال ایجاد می کند.

مسؤول بهداشت دهان و دندان شهرستان قزوین خاطر نشان کرد: دندان های شیری، اهمیتی در تکلم و بیان صحیح حروف در کودکان دارند؛ پس از لحاظ رفتاری، راحت تر با کودکان دیگر ارتباط برقرار می کند.

وی گفت: آسیب هایی که به دندان های قدامی شیری وارد می شود، حتی پوسیدگی دندان شیری، می تواند موجب آسیب به جوانه دندان های دائمی زیرین خود شود و این حالت، حتی موجب تغییراتی، مانند: تغییر رنگ، نقص در شکل و کج شدن جوانه دندان های دائمی زیرین می شود.

دکتر حسینیان دیلمی اظهار کرد که زود کشیدن دندان های شیری، و یا دیر افتادن آن ها، باعث کمبود فضا برای رشد دندان های دائمی می شود ، زیرا این دندان در هنگام رشد، با مشکل مواجه می شوند و کج و نامرتب در دهان ظاهر خواهند شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز