title
کد خبر: 222540
00
سه تکنیک جدید و کم عارضه برای درمان سرطان در کشور

متخصص رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به کارگیری درمان های IMRT و VMAT و SBRT را جزو تکنیک‌های جدید و کم عارضه ای دانست که نیاز به تجهیزات پیشرفته دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ابراهیم عصمتی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بابیان اینکه دانش علمی به‌کارگیری تمامی روش‌های رایج درمانی رادیوتراپی انکولوژی در انستیتوکانسر وجود دارد گفت: تکنیک‌های سه‌بعدی رایج در این مرکز استفاده می‌شود. همچنین IMRT را برای بخشی از تومورهای  سر و گردن و اعضای دیگر بدن شروع کرده‌ایم. به‌طورکلی تمامی درمان‌های سیستمیک بیماران اعم از شیمی‌درمانی، ایمنی درمانی، هورمون درمانی و درمان‌های دیگر خوراکی و تزریقی انجام می‌شود و هیچ کمبودی ازنظر نیروی انسانی و دانش علمی نداریم اما  ازنظر درمان‌های دارویی، فضا و تخت بستری با محدودیت مواجه هستیم.
دکتر عصمتی درمان IMRT و VMAT و SBRT را جز تکنیک‌های جدید دانست که نسبت به روش‌های قدیمی عوارض کمتری دارند و گفت: به‌کارگیری هریک ازاین‌روشها ازنظر نتیجه درمان تفاوتی با روش‌های قدیمی ندارد اما عوارض آن‌ها کمتر از روش‌های قدیمی است. ازاین‌رو برای ارگان‌های حیاتی مانند کلیه، کبد، ریه، نخاع و قلب اگر امکانش باشد سعی می‌کنیم از تکنیک‌های جدیدتر استفاده کنیم و درصورتی‌که امکانش فراهم نباشد از درمان‌های سه‌بعدی که تکنیک آن را دراختیار داریم استفاده می‌کنیم.
متخصص رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بابیان اینکه این رشته وابسته به تجهیزاتی مانند دستگاه‌های شتاب‌دهنده و رادیوتراپی پیشرفته است افزود: درحال حاضر در انستیتوکانسر دو دستگاه باانرژی پایین و قدیمی وجود دارد و برای درمان اعضایی که قطر زیادی دارند مانند داخل شکم و قفسه سینه ممکن ایجاد عارضه کند. از دو شتاب‌دهنده باانرژی بالایی که در این مرکز وجود دارد یک دستگاه قدیمی و دیگری جدید است و روش IMRT را با استفاده از این دستگاه انجام می‌دهیم. همچنین از سه بونکر تازه ساخته‌شده، برای یک بونکر دستگاه شتاب‌دهنده خطی درحال نصب است و دو بونکر دیگر خالی است.
وی با ابراز تأسف از اینکه باوجود دانش علمی که در انستیتوکانسر وجود دارد اما به دلیل محدودیت تجهیزات، امکان به‌کارگیری تکنیک‌های روز دنیا وجود ندارد گفت:  حدود 20 سال پیش در درمان براکی تراپی در کل کشور سرآمد بودیم و هیچ مرکز خصوصی و دولتی امکان انجام آن را نداشت اما اکنون باوجود محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌توانیم براکی تراپی را که درمان رادیوتراپی داخل حفره‌ای و داخل بافتی است؛ برای بیماران انجام دهیم.
دکتر عصمتی به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته در یک مرکز آکادمیک را در فرایند آموزشی آن  مؤثر دانست و گفت: اگرچه منابع مالی محدود است اما همین منابع محدود باید در جای مناسب هزینه شود. اگر تأکیدداریم که دستگاه سایبرنایف و دیگر تجهیزات پیشرفته  به انستیوکانسر بیاید به این دلیل است که این مرکز ارجاعی است و افزون بر این، آموزش‌های علمی را به رزیدنت‌ها و فلوها ارائه می‌دهد.
بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصص رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هزینه رادیوتراپی بخش خصوصی را چند ده برابر هزینه رادیوتراپی در انستیتوکانسر برآورد کرد و گفت: هزینه‌های درمان بخش خصوصی بسیار زیاد است به همین دلیل بیمارانی که به ما ارجاع می‌شوند  بیمارانی هستند که  دیگر پولی برایشان باقی نمانده است. ما شرایط اقتصادی مردم را می‌دانیم ازاین‌رو دست یاری خیرین و کسانی که می‌توانند به این مرکز کمک کنند را به گرمی می فشاریم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز