title
کد خبر: 222338
00
کیت منحصر به فرد برای تشخیص نیاز به شیمی درمانی

سرپرست پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی از بومی سازی کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی خبر داد و گفت: این کیت کاملا خاص و منحصر به فرد است زیرا در حال حاضر تنها یک شرکت آمریکایی نمونه ای از آن را با قیمت چهار هزار دلار ساخته است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر رامین صرامی فروشانی، سرپرست پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های جهاددانشگاهی  در نمایشگاه «گزیده ای از دستاوردهای شاخص فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی» گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان علمی و نوآوری کشور که گستره ای به عظمت کشورمان دارد. ظرفیت های این سازمان به خصوص در حوزه پزشکی به مراتب خیلی فراتر از گزیده دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه است. این نمایشگاه قطره و نمونه ای کوچک از توانمندی های کلان جهاد دانشگاهی محسوب می شود.

وی به دستاوردهای ارائه شده پژوهشکده معتمد در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: گروه های پزشکی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی دستاوردهای خودشان را در این نمایشگاه ارائه کرده اند. پژوهشکده معتمد نیز به صورت عام متولی حوزه سرطان در جهاددانشگاهی است. پژوهشکده ما نیز در این نمایشگاه آخرین دستاوردهایش در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان در معرض نمایش قرار داده است.

وی اظهارداشت: بخشی از این دستاوردها می تواند شامل بحث درمان های فناورانه باشد که پژوهشکده معتمد در حوزه درمان های پیشرفته یا نوین به عنوان یکی از برترین مجموعه های علمی کشور محسوب می شود. این پژوهشکده طرح های متعددی در زمینه ژن درمانی، ویروس درمانی و سلول درمانی سرطان انجام می دهد که در این نمایشگاه تنها بخشی از دستاوردهای حوزه سلول درمانی را ارائه کرده ایم.

وی به تشریح این دستاوردها پرداخت و گفت: در حوزه تشخیص های فناورانه، کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی را ارائه کرده ایم. این کیت کاملا خاص و منحصر به فرد است زیرا در حال حاضر تنها یک شرکت آمریکایی نمونه ای از آن را با قیمت چهار هزار دلار ساخته است. فناوران ما اکنون این کیت را بومی سازی و با هزینه ای به مراتب پایین تر تولید کرده ‌ند. در حال حاضر نیز مراحل اخذ مجوز خود از مجاری قانونی اش یعنی وزارت بهداشت را طی می کند.

وی تصریح کرد: اکنون برخی از بانوان مبتلا به سرطان نیاز به شیمی درمانی ندارند اما پزشک به دلیل اینکه اطلاعی ندارد که کدامیک از بیماران نیاز به شیمی درمانی دارند، به همه مبتلایان سرطان شیمی درمانی تجویز می کند که همراه با عوارض بی شماری است. با تولید این کیت دیگر تمامی بانوان مبتلا به سرطان نیازی به شیمی درمانی ندارند.

صرامی فروشانی خاطرنشان کرد: کیت تشخیص و جداسازی سلول های سرطانی در خون بیمار از دیگر کیت هایی است که ما در این نمایشگاه ارائه داده ایم. این کیت  در زمینه تشخیص و درمان سرطان بسیار رهگشاست و از میلیون ها سلول سالم تا 5 سلول سرطانی را جدا می کند. راه اندازی شبکه ملی سرطان پستان در کشور نیز از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده است. اکنون راه اندازی این شبکه در قالب قانون به این پژوهشکده واگذار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که پژوهشکده معتمد برای تحقق شعار" جهاددانشگاهی زیست بومی برای نخبگان" چه برنامه و ماموریتی در اولویت کاری خود قرار داده است، گفت: حوزه کاری این پژوهشکده دقیقا همان مبحثی است که سکاندار جهاددانشگاهی نیز به درستی بر آن تاکید داشته اند. تمامی حرکت ها، پروژه ها و آرایش سازمان جهاددانشگاهی به ویژه پژوهشکده معتمد، بر مبنای شناسایی و رفع نیازهای ملی با استحصال، بومی سازی، تولید فناوری و ترکیب این فناوری ها در جهت تولید محصولات فناورانه و نوآورانه است. تمام حرکت و پروژه های این پژوهشکده نیز از این سیاست راهبردی تاسی گرفته است.

سرپرست پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی گفت: اکنون ما در پژوهشکده معتمد به سمت تولید محصولاتی می رویم که نیاز آن در بازار احساس می شود. از سوی دیگر با تولید این محصولات از خروج ارز نیز جلوگیری می کنیم و از همه مهمتر این طرح ها طعم نوآوری و فناورانه دارند، نه کاری که دیگران نیز قادر به انجام آن هستند. ما دست روی طرح هایی می گذاریم که به لحاظ فناوری و نوآوری پیچیدگی زیادی دارند. طرح هایی که نیاز به یک رسوب دانش قابل توجهی برای تبدیل آن به محصول دارند. اجرای این طرح ها را ما در شان جهاددانشگاهی می دانیم.

وی یادآورشد: قطعا اجرای چنین طرح هایی همراه با اشتغال زایی است زیرا تجاری سازی یک محصول مترادف با بحث ایجاد اشتغال برای نخبگان است. قطعا اشتغالی که ما برای یک نخبه ایجاد می کنیم و ظرفیتی که برای به فعلیت رساندن و به روز رساندن ظرفیت های بالقوه یک نخبه  به وجود می آوریم، بسیار برای جامعه تاثیرگذار است.

گفتنی است، نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی به مناسبت هفته دولت روزهای 8 و 9 شهریورماه به میزبانی سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شد.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز