title
کد خبر: 220733
00
کرونا در یک قدمی ادارات دولتی این شهر

آسان‌نگری و بی‌توجهی حدود ۷۵ درصد از مجموع ۶۲ هزار و ۷۴۶ کارمند ادارات دولتی مازندران به استفاده از ماسک و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی در محل کارشان این روزها به باور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تهدیدی برای تدوام شیوع موج هفتم کرونا در استان است.

به گزارش بهداشت نیوز، باوجود هشدار توامان کارشناسان بهداشتی مبنی بر تدوام اوج‌گیری موج هفتم شیوع کرونا و افزایش بستری و مراجعان سرپایی اما این روزها اقشار مختلف مردم مازندران در بی‌خیالی مطلق به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار دیگر کرونایی وجود ندارد و دیگر دلیلی هم برای استفاده از ماسک نمی‌بینند.

نقض نکات کرونایی در مازندران این روزها فراگیرتر از هر زمان دیگری شده و براساس پایش و بازرسی‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان حاضر تنها ۲۷ درصد مردم استان در اماکن و معابر عمومی از ماسک استفاده می‌کنند.

نکته حایز اهمیت‌تر در بررسی‌های صورت گرفته در مازندران آن است که از بین گروه جمعیتی، کارکنان دولت و متصدیان واحدهای صنفی وضعیت نگران کننده‌ای از حیث استفاده از ماسک در مقایسه با دیگر اقشار جامعه دارند. علاوه برآن وضعیت کارکنان دولت در رعایت نکات بهداشتی بحرانی‌تر از گروه دیگر است چرا که در گروه صنفی همچنان ۲۵ درصد آنها خود را مقید به استفاده از ماسک می‌دانند در حالی که این رقم در بین ۶۲ هزار و ۷۵۰ شاغل در ۱۷۵ اداره دولتی استانی و شهرستانی ؛حدود  ۲۳ درصد است.

همچنین مقایسه آماری روند دوران کرونایی در سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد که در مرداد ۱۴۰۰ و اوج گیری موج پنجم شیوع کرونا، کارمندان ادارات دولتی جزو بهترین گروه‌های جمعیتی استان از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند و حدود ۹۵ درصد از آنها خود را مقید به اجرای نکات بهداشتی می‌دانستند، اما بعد از گذشت حدود یکسال اکنون این گروه جمعیتی در قعر جدول در استفاده از ماسک در مقایسه با دیگر اقشار جامعه در مازندران قرار گرفتند.

از سوی دیگر با وجود آمار قابل توجه تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا در بین جامعه هدف کارکنان دولت در استان اما اکنون ۴۰ درصد این افراد تاکنون نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود اقدام نکردند که این رویه می‌تواند در ماه‌های آینده با توجه به بی‌اعتنایی‌های صورت گرفته، دستگاه‌های اجرایی استان را به کانون شیوع کرونا تبدیل کند.

این وضعیت از سهل‌انگاری و عادی‌سازی کرونایی در حالی است که براساس مصوبه نهم مرداد ۱۴۰۱ ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، فعالیت کارکنان دولت دستگاه‌های اجرایی در استان در شرایط کرونایی مشروط بر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تزریق سه دز واکسن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین نظارت دقیق بر اجرای ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا عنوان شده است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم می‌گویند که این روزها بیشترین نگرانی‌شان از تدوام شیوع موج هفتم کرونا در استان از بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به میزان مراجعات قابل توجه و روزمره مردم در ادارات دولتی است چرا که در ماه‌های قبل در ورودی ادارات دولتی، نگهبانان از ورود افراد واکسن نزده یا بدون ماسک جلوگیری می‌کردند اما اکنون طبق آمار بازرسان بهداشتی، به صراحت در تمامی ادارت دولتی استان شهروندان بدون استفاده از ماسک می‌تواند تردد کنند.

کرونا در یک قدمی ادارات مازندران

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: طبق مصوبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، کارکنان دولت باید در ادارات دولتی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در اولویت کاری خود قرار دهند که این رویه در دستگاه‌های اجرایی استان کم‌رنگ است.

فرهاد غلامی افزود : همچنین نگهبانان در ورودی ادارات موظف هستند که به مراجعه کنندگان و کارمندانی که بدون ماسک وارد ادارات می شوند ماسک رایگان ارایه دهند اما اکنون طبق بررسی‌های صورت گرفته، دستگاه‌های اجرایی قانونمند کرونایی در مازندران شاید اکنون به تعداد انگشت‌های دست هم نرسد.

وی گفت : آنچه که مشخص است بی‌تفاوتی محض در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن دربین تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد که باید با اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور جلوی این پیشروی‌ها را گرفت.

این مسوول با بیان این که، حدود ۹۰ درصد از کارکنان دولت در مازندران نسبت به تزریق دز اول واکسن کرونای خود اقدام کردند، ادامه داد: اما این رقم برای تزریق دز دوم ۸۵ درصد و برای دز سوم اکنون حدود ۶۰ درصد است که به طور حتم با تدوام این روند و عادی‌انگاری‌های کرونایی، در آینده نزدیک ادارات دولتی مرکز شیوع کرونا در استان خواهند بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: براساس آمار در زمان حاضر از مجموع روزانه یک هزار و ۵۰۰ نفر از افراد مشکوک به کرونا در مازندران حدود ۱۵ درصد از آن کارمندان دستگاه‌های اجرایی هستند.

غلامی اضافه کرد: به هیچ عنوان کرونا به نسبت سویه های قبلی ضعیف نشده و شهروندان به ویژه کارکنان دولت با عادی‌انگاری‌هایی که انجام می‌دهند، به طور حتم زمینه را برای طغیان کرونا و تدوام شیوع موج هفتم این ویروس خطرناک فراهم خواهند کرد.

آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۷ مرداد نسبت به روز قبل ۹ نفر کاهش یافت. اما مرگ ۶ بیمار، روند کاهشی روزهای اخیر را تحت‌الشعاع قرار داد. تعداد مرگ کرونایی مازندران از ابتدای مرداد به ۴۵ نفر رسید که ۸ نفر بیشتر از مجموع مرگ‌های کرونایی چهار ماه نخست امسال است.

 

منبع:ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز