title
کد خبر: 220590
00
5 راه برای مراقبت از پوست قبل و بعد از شنا

گذراندن یک روز تابستانی در استخر واقعا می‌تواند تجربه لذت‌بخشی باشد، اما کسانی که قبل و بعد از شنا مراقبت از پوست را جدی نمی‌گیرند، معمولا با مشکلات آزاردهنده‌ای مواجه می‌شوند. درحالی که اثرات شدید کلر روی پوست سر بیشترین توجه را در این زمینه به خود جلب می‌کنند، اما واقعیت این است که ترکیبات شیمیایی مربوط به استخر می‌توانند به همان اندازه برای پوست هم ناخوشایند باشند. در ادامه با مهم‌ترین نکات راهنما برای مراقبت از پوست قبل و بعد از شنا، آشنا می‌شویم.

 

1. پوست را با یک کرم محافظ (barrier cream) آماده کنید

 

دکتر استی ویلیامز (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید: «کلر با هدف ضدعفونی‌سازی به آب استخرها اضافه می‌شود و از افزایش و گسترش بیماری‌های باکتریایی، ویروسی و تک‌یاخته‌ای جلوگیری می‌کند. کلر به‌علت ماهیت سوزاننده‌اش، عامل شکل‌گیری درماتیت تماسی تحریک‌کننده است که با علائمی مثل قرمزی، خشکی و خارش پوست شناخته می‌شود». 

 

پس برای جلوگیری از خارش و قرمزی آزاردهنده پوست، باید قبل از ورود به استخر حتما از کرم محافظ پوست استفاده کنید. همیشه هم دنبال محصولاتی باشید که حاوی گلیسرین، روغن‌ها یا پترولاتوم هستند. اگر دایمتیکون هم در محصول به‌کار رفته باشد، قطعا بهتر خواهد بود، زیرا نوعی سد محافظ بین کلر و پوست به‌وجود می‌آورد. البته قبل از خرید و استفاده از این محصولات، حتما درباره تداخل ترکیبات شیمیایی به‌کاررفته در آب استخر و کرم محافظ تحقیق کنید. 

 

2. بلافاصله بعد از شنا دوش بگیرید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید 

 

بعد از بیرون آمدن از استخر حتما، در صورت امکان، در همان محل دوش بگیرید. اگر دوش گرفتن را به بعد از زمان رسیدن به خانه موکول کنید، ‌خواه ناخواه به پوست خودتان آسیب می‌رسانید. دکتر کریستینا گلدنبرگ (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید: «اجازه ندهید که آب کلردار برای مدت‌زمان طولانی روی پوست باقی بماند. پس بلافاصله دوش بگیرید. استفاده از آب ولرم و مایل به خنک، بهترین حالت برای جلوگیری از تشدید خشکی پوست است». 

 

استفاده از شوینده‌های ملایم و آبرسان نیز هنگام دوش گرفتن توصیه می‌شود زیرا تعادل pH پوست را تنظیم می‌کنند. پس از پایان دوش هم حتما از یک محصول مرطوب‌کننده برای آبرسانی به پوست کمک بگیرید. 

 

3. پوست بدن را سریعا با حوله خشک کنید 

 

بعضی افراد پس از بیرون آمدن از استخر (مخصوصا در استخر روباز) ترجیح می‌دهند که پوست بدنشان را به‌واسطه تماس با نور خورشید خشک کنند. اما چنین کاری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. دکتر گلدنبرگ هم می‌گوید که این شیوه برای خشک کردن پوست بدن مستقیما خشکی پوست را تشدید می‌کند. بنابراین وقتی از استخر بیرون آمدید، سریعا دوش بگیرید و بعد هم بدن را با حوله خشک کنید. 

 

4. استفاده از مرطوب‌کننده را ادامه دهید 

 

اگر بعد از رسیدن به خانه همچنان با احساس خشکی پوست مواجه بودید، از یک مرطوب‌کننده یا پماد غلیظ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که لوسیون‌ها به اندازه کرم‌ها دارای کیفیت آبرسانی نیستند و کرم‌ها هم از نظر آبرسانی نمی‌توانند با پمادها رقابت کنند. از طرف دیگر، باید ببینید که پوست شما با کدام‌‌یک از این محصولات سازگاری بهتری دارد. کسانی که پوست خشکی دارند، طبیعتا به استفاده از پمادهای غلیظ برای پوست تمامی قسمت‌های بدن نیاز پیدا می‌کنند. 

 

5. پوست صورت را فراموش نکنید 

 

خوش‌بختانه شنا کردن معمولا باعث شکل‌گیری جوش در پوست صورت نمی‌‌شود. اما این امکان وجود دارد که پوست صورت هم مانند پوست بدن دچار خشکی و تحریکات پوستی شود. پس آبرسانی به پوست صورت، قبل و بعد از شنا، ضرورت دارد. فراموش نکنید که وقتی از استخر بیرون می‌آیید، سریعا باید پوست صورت را مثل پوست بدن بشویید. 

 

ترجمه: یوسف صالحی هفته نامه سلامت  

منبع: dermstore


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز