title
کد خبر: 220409
00
نجات جان کودک 3 ساله با اهدای سلولهای بنیادی + عکس اهدا کننده جوان

حامد حسابی اهدا کننده جوان به نیت نجات جان هموطنان وگشایش خیر و برکت در زندگی خود، سلولهای بنیادی خود را نذر بیماران کرد و با این کار خود جان کودک 3 ساله مبتلا به بیماری موکوپلی ساکاریدوز (MPS)را نجات داد.

حامد حسابی، کارمند سازمان فرهنگ و ارتباطات، چند سال پیش برای اهدای خون به مرکز اهدای خون وصال مراجعه می کند و یکی از دوستان ایشان که جانباز سرافراز کشور هستند پیشنهاد ثبت نام اهدا سلولهای بنیادی را می دهد. در همانجا از طریق کارشناسان مرکز، با اهدای سلولهای بنیادی و مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی آشنا می شود. 

حسابی در این مورد می گوید: بعد از پذیره نویسی و دادن نمونه و پر کردن فرمهای مربوطه مدتی تماسی نداشتم تا اینکه مدتی پیش با من تماس گرفتند و برای نجات جان یک بیمار خواستند که برای اهدای سلولهای بنیادی تست های مربوط را انجام دهم. در آن زمان مشکل شخصی داشتم که فکرم را مشغول کرده بود و در دل نیت کردم به برای گشایش کارم و نجات جان این کودک سلولهای بنیادی خود را اهدا کنم. 

وی می افزاید: درست یک هفته قبل از اینکه سلولهای بنیادی خود را اهدا کنم مشکلم برطرف شد. وی در مورد اطلاع خود از فرایند اهدای سلولهای بنیادی خونساز می گوید: کارشناسان مرکز سپاس به خوبی این فرایند را معرفی کرده بودند و خودم نیز با تحقیق در این مورد، اطلاعات خوبی به دست آورده بودم و می دانستم برای من مشکلی ایجاد نمی کند. 

جالب این که ریحانه دنیا دیده همسر حسابی نیز در این راه مشوق او بود. وی وقتی فهمید یک کودک بیمار به سلولهای بنیادی همسرش نیاز دارد اورا تشویق کرد و در هماهنگی این فرایند با کارشناسان مرکز سپاس( پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز غیر خویشاوند) همکاری خوبی داشت. 

کارشناسان مرکز سپاس در این باره می گویند: این کودک بیمار مبتلا به MPS دو اهدا کننده سلول بنیادی داشت که حامد حسابی اهدا کننده دوم بود. اما با مشکلی که برای اهدا کننده اول پیش آمد نتوانست در فرایند اهدا کمک کند که با اهدا کننده دوم تماس گرفتیم و خوشبختانه آزمایشها، سازگاری10/10    اهدا کننده و بیمار را نشان داد.

دکتر شهین شریفی سرپرست معاونت فنی و فناوری های نوین نیز در نشستی که به منظور تقدیر از این اهدا کننده سلولهای بنیادی خونساز غیر خویشاوند تشکیل شده بود ضمن تقدیر و تشکر از این اهدا کننده و همسروی که در این فرایند همراهی کرده اند گفت: اگر اهدا کننده ای برای نجات بیمارانی که نیازمند سلول بنیادی هستند پیدا نشود ناچاریم از بانک سلولهای بنیادی کشورهای دیگر کمک بگیریم که هزینه هنگفتی برای بیمار دارد. 

دکتر شریفی  در پایان برای این اهدا کننده و خانواده وی آرزوی توفیق و سلامتی کرد.

گفتنی است موکوپلی ساکاریدوز (MPS) بیماری است ژنتیکی که با جهش دریک ژن یا شکست در چند ژن در فرد بروز می‌کند. برخی از انواع این بیماری با دریافت سلولهای بنیادی قابل درمان است. کودکی که در این گزارش از او یاد شد از این دسته بیماران بود که هم اکنون در حال درمان و حال وی مساعد است.

این بیست و هفتمین پیوند سلولهای بنیادی خونسازاز مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز سازمان انتقال خون است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
1401/05/15 - 04:120 0
زنده باد این فرد خیر.
اینستاگرام بهداشت نیوز