title
کد خبر: 220305
00
دو راهکار مهم برای سبک زندگی سالم

توجه بیشتر به رژیم غذایی، داشتن یک برنامه‌ی منظم ورزشی، رعایت بهداشت، کاهش عادت‌های ناسالم و … از جمله فعالیت‌هایی هستند که باید برای رسیدن به سبک زندگی سالم آنها را در برنامه‌ی روتین و روزانه‌ی خود بیاورید.

به گزارش بهداشت نیوز، زندگی ماشینی و مدرن این روزها، کمتر فرصتی برای افراد باقی می‌گذارد تا درباره‌ی سبک زندگی خود تامل کنند. زمانی هم که تصمیمی برای تغییر رویه زندگی خود می‌گیرند، آنقدر درباره‌ی آن بی‌اطلاع و ناآگاه هستند که قبل از شروع تغییرات در سبک زندگی، آنها را به پایان می‌رسانند.

گام اول: انتخاب یک رژیم غذایی سالم

سبک زندگی سالم رژیم غذایی سالم

 غذاهایی را انتخاب کنید که کمترین میزان چربی ناسالم، چه چربی‌های اشباع و چه غیراشباع را، داشته باشند. زیرا این نوع چربی‌ها کلسترول بد خون (LDL) و متعاقبا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را، افزایش می‌دهند. چربی‌های غیراشباع اغلب در مواد غذایی پخته‌شده، سرخ‌شده، فست‌فودها، غذاهای یخ‌زده مانند پیتزا سرد و به طور کلی غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شود. چربی‌های اشباع نیز شامل محصولات لبنی، گوشت، پنیر و … می‌شوند. روغن نارگیل نیز در این گروه جای دارد اما در صورت استفاده متعادل می‌تواند در افزایش کلسترول خوب خون (HDL) تاثیرگذار باشد.

روغن‌های گیاهی مانند زیتون، بادام، آفتابگردان، سویا، کانولا را جایگزین روغن‌های نباتی و مضر کنید.

ماهی‌ها منابع سرشار پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ماهی‌هایی چون قزل‌آلا، ساردین، تن، شاه‌ماهی، سالمون و … را در وعده‌های غذایی خود بیشتر استفاده کنید. جایگزین گیاهی آنها نیز آجیل‌ها و مغزها، تخم‌ کتان و … می‌باشند.

غذاهایی را انتخاب کنید که هم شکر و هم کربوهیدرات تصفیه‌شده‌ی آنها کم باشند. به زبانی دیگر باید مصرف شیرینی، شکلات، نوشابه، نان سفید و … را به حداقل برسانید.

مواد غذایی مختلف تازه را جایگزین مواد غذایی فرآوری‌شده کنید. برای مثال میوه‌ها و سبزیجات تازه را که سرشار از مواد معدنی مغذی هستند، جایگزین کنسروهای آنها که با شکر یا نمک تهیه شده‌اند، بکنید.

سعی کنید مواد غذایی ارگانیک تازه تهیه کنید. موادغذایی ارگانیک نه تنها حاوی مقدار بالاتری از مواد معدنی و مغذی هستند، بلکه عاری از مواد افزودنی و آفت‌کش هستند. در صورتی که قیمت این مواد برای شما زیاد است، سعی کنید تنها میوه‌های رژیم غذایی خود را ارگانیک کنید زیرا به طور معمول در رشد و به عمل آوردن این محصولات بیش از سایرین از آفت‌کش و مواد افزودنی استفاده می‌شود.

گام دوم: ورزش کنید!

 هرجا سخن از سلامتی در میان است، ورزش از سایرین پیشی می‌گیرد! از فواید بی‌شمار ورزش می‌توان به افزایش سوخت‌وساز بدن، طراوت و شادابی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و انواع بیماری‌ها و …. اشاره کرد.

 در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید و حداقل هفته‌ای دوبار(۱۵۰ دقیقه) ورزش کنید. سعی کنید برنامه‌ی ورزشی را انتخاب کنید که در آن به صورت ترکیبی تمرین‌های هوازی و قدرتی را کار کنید. در روزهایی نیز که به باشگاه نمی‌روید سعی کنید حداقل روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی سبک مانند پیاده‌روی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

از فعالیت‌های روزمره‌ی خود لذت ببرید. کارهای خانه یا خرید خواروبار منزل و … هرکدام می‌توانند در نقش یک ورزش سبک برای شما به شمار بیایند. حتی می‌توانید با کمی دخل‌وتصرف در این فعالیت‌ها، تحرک خود را بیشتر کنید. برای مثال از پله‌ها بجای آسانسور، یا از دوچرخه به جای خودرو و … استفاده کنید. یا حتی اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید، هر روز با خود قرار بگذارید که یک ایستگاه جلوتر پیاده شوید. این روند در طولانی مدت باعث افزایش سطح فعالیت‌های روزمره شما می‌شود.

سعی کنید فعالیت‌های ورزشی را به طور دسته جمعی و با خانواده‌ی خود انجام دهید. این کار فواید بی‌شماری چون ارتقا سطح سلامتی کل خانواده، افزایش روحیه و انگیزه، آموزش سبک زندگی سالم به کودکان و … دارد.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز