title
کد خبر: 220046
00
شناسایی علائم آلزایمر ۱۷ سال زودتر

یک حسگر ایمنی مادون قرمز جدید توسعه یافته به محققان این امکان را می دهد که نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر را در نمونه های خون ۱۷ سال قبل از ظهور علائم بالینی کشف کنند. حسگر قادر است آمیلوئید های بتای درست تا نشده را تشخیص دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، اختلال زوال عقل و بیماری آلزایمر ۱۵ تا ۲۰ سال قبل از ظهور دارای اولین علائم بالینی بدون علامت است. یک تیم تحقیقاتی با استفاده از یک حسگر ایمنی مادون قرمز توسعه یافته در بوخوم آلمان، قادر به شناسایی علائم بیماری آلزایمر در خون تا ۱۷ سال قبل از ظهور اولین علائم بالینی است. این حسگر تا شدن اشتباه بیومارکر پروتئین آمیلوئید بتا را تشخیص می دهد. با پیشرفت بیماری، این تا شدن های نادرست باعث ایجاد رسوبات مشخصه ای در مغز می شود که اصطلاحاً به آن پلاک می گویند. 

پروفسور کلاوس گرورت (Klaus Gerwert) مدیر مؤسسه مرکز تشخیص پروتئین (PRODI) در دانشگاه روهر بوخوم در این باره می گوید: هدف ما تعیین خطر ابتلا به زوال عقل با یک آزمایش خون ساده حتی قبل از تشکیل پلاک های سمی در مغز است تا اطمینان حاصل کنیم که درمان می تواند به موقع شروع شود. 

در این پژوهش، محققان پلاسمای خون شرکت کنندگان را برای نشانگرهای زیستی احتمالی آلزایمر تجزیه و تحلیل کردند. نمونه‌ های خون بین سال ‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ گرفته شده و سپس منجمد شده بودند.

در آن زمان، شرکت کنندگان در این آزمایش بین ۵۰ تا ۷۵ سال سن داشتند و هنوز بیماری آلزایمر در آنها تشخیص داده نشده بود. برای مطالعه حاضر، ۶۸ شرکت ‌کننده انتخاب شدند که در طی ۱۷ سال پیگیری با بیماری آلزایمر تشخیص داده شده بودند و با ۲۴۰ فرد کنترل بدون بیماری مقایسه شدند.

سنسور ایمنی مادون قرمز ۶۸ شرکت کننده که بعداً به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند را با درجه بالایی از دقت آزمایش شناسایی کرد. برای مقایسه، محققان سایر نشانگرهای زیستی را با فناوری مکمل و بسیار حساس SIMOA به ویژه نشانگر زیستی P-tau181 که در حال حاضر به عنوان یک نشانگر زیستی امیدوار کننده در مطالعات مختلف پیشنهاد شده است، مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه محققان اعلام کردند:  ما در کمال تعجب متوجه شدیم که غلظت پروتئین فیبر گلیال (GFAP) می‌ تواند بیماری را تا ۱۷ سال قبل از مرحله بالینی نشان دهد، حتی اگر دقت بسیار کمتری نسبت به حسگر ایمنی مادون قرمز داشته باشد. با این حال، با ترکیب آمیلوئید بتا شدن تا شدن و غلظت GFAP، محققان توانستند دقت آزمایش را در مرحله بدون علامت افزایش دهند.

محققان بوخوم امیدوارند: تشخیص زودهنگام مبتنی بر آمیلوئید-بتا به استفاده از داروهای آلزایمر در مراحل اولیه کمک کند که تأثیر قابل توجهی بر بهبودی داشته باشند. کلاوس گرورت می ‌گوید: ما قصد داریم از آزمایش تا شدن اشتباه برای ایجاد یک روش غربالگری برای افراد مسن و تعیین خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر استفاده کنیم. 

گرورت در پایان می‌ گوید: در آزمایش ‌هایی که تا به امروز انجام گرفته ‌اند، پلاک ‌ها یا مستقیماً در مغز با فناوری پیچیده و گران ‌قیمت اسکن PET شناسایی می ‌شوند یا به ‌طور غیرمستقیم به روشی کمتر پیچیده با استفاده از غلظت‌های نشانگر زیستی پروتئین در مایع مغزی نخاعی به ‌دست‌ آمده با روش ELISA یا فناوری طیف‌سنجی جرمی تعیین می ‌شوند.

بر خلاف تشخیص پلاک ایجاد شده، حسگر ایمونو مادون قرمز نشان دهنده تاخوردگی اشتباه آمیلوئید بتا است که باعث رسوب پلاک بعدی می شود. گرورت خاطرنشان می کند: با این حال، هنوز بحث برانگیز است که آیا این تا شدن نادرست علت بیماری آلزایمر است یا اینکه فقط یک عامل همراه است.

این تیم تحقیقاتی نتایج به‌ دست ‌آمده با حسگر ایمنی مادون قرمز را در آخرین شماره ژورنال تخصصیAlzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association  منتشر کرده است.

 

منبع:سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز