title
کد خبر: 219844
10
چرا برخی سلول های سیستم ایمنی، حال مبارزه با ویروس کرونا را ندارند؟

نتایج یک مطالعه در خصوص بیماری کووید 19 نشان می دهند در افرادی که دچار این بیماری می شوند سلول‌های ایمنی برای مقابله با عفونت ها ویروس ها، حامل‌های انرژی کافی و مناسب رادریافت نمی‌کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، در بیماران مبتلا به کووید 19 شدید، متابولیسم مقادیر کافی از ترکیبات غنی از انرژی به نام اجسام کتونی انجام نمی شود و در نتیجه قوت کافی برای مبارزه به وجود نمی آید.

این در حالی است که دو نوع سلول مهم در سیستم ایمنی بدن به این حامل های انرژی برای مبارزه موثر با ویروس نیاز دارند. این یافته توضیح می دهد که چرا برخی افراد بسیار شدیدتر از دیگران دچار بیماری فوق می شوند. 

در حالت معمول، ما وقتی بیمار می شویم، اغلب اشتهای خود را از دست می دهیم. این اتفاق همچنین بر متابولیسم ما تأثیر می گذارد. در چنین حالتی، از آنجایی که دیگر کربوهیدرات به خوبی تامین نمی شود، بدن به چربی سوزی روی می آورد. این رویه باعث ایجاد مولکول های غنی از انرژی به نام اجسام کتونی می شود و این ها به بدن ما کمک می کنند تا بهتر با ویروس ها مقابله کند.

به گفته محققان مؤسسه شیمی و فارماکولوژی بالینی در بیمارستان دانشگاه بن آلمان که این تحقیق را انجام داده اند، ما دریافتیم که بیماران مبتلا به عفونت آنفولانزا، اجسام کتونی را در مقادیر قابل توجهی تولید می کنند. اما در مقابل، ما به سختی شاهد افزایش این مولکول ها در بیماران کووید-19 و به خصوص بیمارانی که دوره بیماری متوسط یا شدید داشتند، بودیم.

علاوه بر این، پژوهش فوق نشان داد که افراد آلوده به ویروس کرونا سطوح پایین تری از پیام رسان های التهابی را در خون خود داشتند. به گزارش سیناپرس، این موضوع به ویژه برای اینترفرون گاما صادق بود. این ماده یک سیتوکین است که توسط گروه خاصی از سلول های ایمنی، یعنی سلول های موسوم به T کمک رسان ترشح می شود. 

محققان همچنین اثرات مشابهی را در گروه مهم دیگری از سلول های ایمنی، یعنی سلول های T کشنده مشاهده کردند. این سلول ها نیز برای عملکرد خوب و از بین بردن مؤثر ویروس ها، به اجسام کتونی نیاز دارند. 

ظاهراً اجسام کتونی عملکرد میتوکندری ها را تقویت می کنند، یعنی همان نیروگاه های متابولیکی که به سلول های ایمنی سوخت می رسانند. این نیروگاه ها نه تنها تولید انرژی را بهبود می بخشد، بلکه مولکول های مورد نیاز برای تولید اینترفرون را نیز فراهم می کند.

پژوهش فوق نشان می دهد که بدون عرضه کافی اجسام کتونی، سلول‌های T کشنده و سلول‌های T کمک رسان نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهند. آن ها در این حالت تهی از انرژی، دیگر نمی توانند عملکرد خود را به قدر کافی و موثر انجام دهند و لذا بدن دچار افت شدید در مقابله با بیماری می شود.

 این یافته های جالب توجه را نشریه تراز اول Nature منتشر کرده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز