title
کد خبر: 217957
00
تهدید بزرگ شیطان پرستی و گسترش جرایم

- گرایش به شیطان‌پرستی و اشاعه آن، به دلیل در پی داشتن آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گوناگون، یک تهدید بزرگ برای جوامع بشری محسوب می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، گرایش به شیطان‌پرستی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان؛ تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای در حوزه فردی و اجتماعی از دیدگاه جرم‌‌شناختی دارد.

گرایش به شیطان‌پرستی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی از جمله سرقت، تجاوز به عنف و حقوق دیگران، گرایش به اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی، بی‌هویتی و ... شود.

استفاده از مصادیق شیطان‌پرستی( تی‌شرت ‌ها، نمادها، صلیب‌ ها و دیگر موارد) همچنین رفتارها و کردارهای مربوط به گروه های شیطان‌ پرستی بیشترین پذیرش را در بین افراد جامعه و به خصوص جوانان دارد که از زمینه اعتقادی و خانوادگی پایینی برخوردارند.

گرایش به شیطان‌پرستی ضریب نفوذ پیدایش جرم را در سطح جامعه بالا برده و باعث می‌شود که افراد درگیر در این گروه‌ها در بسیاری از بزهکاری ‌ها و انحرافات اجتماعی دیگر ورود پیدا کرده و در نهایت منجر به بروز مصادیق جرم در سطح جامعه شوند.

گرایش به شیطان‌پرستی و اشاعه آن، به دلیل در پی داشتن آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گوناگون، یک تهدید بزرگ برای جوامع بشری محسوب می شود در اکثر کشورها، شیطان‌پرستان به صورت فرقه‌ای، سازمان‌یافته و یا گروهی فعالیت می‌کنند که این شیوه از فعالیت، زمینه را برای ارتکاب بسیاری از جرایم فراهم می کند.

در زندگی پر آشوب و بحران زده امروز، بشر شاهد ظهور و گسترش فرقه های سنتی و جدید است؛ آنان می توانند در شکل فرهنگی، مذهبی، اخلاقی، مردمی و امور خیریه تا یک سازمان سیاسی یا یک نهاد اقتصادی، آموزشی یا کارآموزی حضوری عمومی داشته باشند.

فرقه ها قدرتمند و خطرناکند و می توانند آزادی، ارتباطات، دارایی ها و حتی اعضای خانواده فرد را از او بگیرند و مخالفان خود را طرد و سرکوب کنند.

ماجراهای مربوط به بدرفتاری، سوء استفاده، خیانت، آزار و اذیت، ارعاب، خانواده های از هم پاشیده شده، بچه های بی پناه، اختلاس و ورشکستگی و تخریب شخصی و عاطفی، هر انسان را به تفکر، تلاش و مبارزه با این فرقه ها وا می دارد.

فرقه ها در عصر فناوری های نوین و گسترش شبکه های مجازی، آسیب ها و تهدیدهای بسیار مؤثر، عمیق وگسترده ای را متوجه اختیار، آزادی و فطرت الهی انسان ها کرده اند.

آنان در شکل ها و رویکردهای گوناگون، سلامت خانواده و جامعه، سلامت روانی فردی و جمعی، قوام و دوام زندگی، هنجارها و ارزش های اجتماعی، اصول و اعتقادات دینی و برخی دیگر قدرت سیاسی، امنیت ملی و بقای حکومت ها را نشانه گرفته اند. کلاهبرداری ها در برنامه های غیراخلاقی و عملکرد ویرانگر در متن اصلی هویتی و مراکز حیات سیاسی و اجتماعی بروز یافته در سبک زندگی جوامع از مهم ترین آسیب های این حوزه است.

شیطان پرستی هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی محسوب می گردد. هر فرد از خلال فرآیند اجتماعی شدن می آموزد که در موقیعیت های مختلف، چه رفتارهایی قابل قبول و چه رفتارهایی غیر قابل قبول است. به همین علت فرا می گیرد که چگونه میان رفتار مناسب و غیر مناسب تمایز قرار دهد در حقیقت نظارت اجتماعی دنباله فرآیند اجتماعی شدن است. رفتارهایی که صورت الگو به خود گرفته است استمرار و ادامه می یابد همه جامعه برای آنکه به هدف خود برسند به این امید که افراد به شیوه اجتماعی قابل قبولی در هر موقعیت خاص رفتارکنند افراد خود را اجتماعی بار می آورند.

سقوط ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی، سستی هنجارها و به پیوست آن شرایط بسیار دشوار زندگی نظیر فقر، تورم و بیکاری، بحران هویت، فاصله طبقاتی و اجتماعی، سرخوردگی اجتماعی، فقدان مهارت های اجتماعی، زود باوری، ضعف در مسایل عقیدتی و معنوی و... در حال حاضر زمینه ‌ساز آسیب‌های اجتماعی هستند.

وجود گروه های شیطان پرستی در جامعه و انتشار اخبار آن باعث می شود در سطح جامعه احساس امنیت از بین برود و شهروندان با استرس در خصوص فرزندان و اطرافیان خود نسبت به پیوستن به این گروه ضاله، ادامه زندگی و امورات روزمره ی خود بپردازند.

با بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که بیشترین وقوع فعالیت گروه شیطان پرستی در محدوده شهری، دقیقا در جاهایی که تراکم جمعیت بیشتری دارد شکل گرفته و اجرای برنامه های آن در باغات و اماکن دور افتاده و جنگل های دور دست اتفاق افتاده است.

این خود نشان دهنده این است که فضاهای جغرافیایی با توجه به ویژگی هایی که دارند می توانند در نوع جرم تاثیر بگذارند و همچنین با دقت در زمان برگزاری جلسات نامشروع می توان نتیجه گرفت، تا حدود زیادی اجرای برنامه این گروه ها متکی و نیازمند شرایط محیطی و تاریکی شب هست و می تواند در هر ساعات پایان شب و بامدادان رخ دهد.

این نکته بسیار مهم است در بحث مبارزه، مهمترین فاکتور پیشگیری از وقوع جرم با افزایش امنیت است که در جامعه ارتباط مستقیم دارند.

بنابراین ارائه آموزش همگانی با موضوع پیشگیری، آموزش خانواده ها در تربیت فرزند و ... به شکل نوین و بیشتر در شبکه های اجتماعی، ایجاد بستر های فرهنگی اجتماعی، رفتاری و روانشناختی و ریشه کنی جرم، پای کارآمدن سایر ارگان های دولتی و خصوصی به عنوان متولی و یاری رسان در جهت پیشگیری و مبارزه با گروه های شوم شیطان پرستی، می تواند اقدام کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز