title
کد خبر: 216942
00
به خوابتان بیشتر اهمیت دهید

فلوشیپ بیماری های خواب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری خواب، همواره به خانواده ها توصیه می کنیم کمیت خواب را مورد توجه قرار داده و با توجه به سن خود کیفیت آن را نیز تنظیم کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسن طاهراحمدی بیان کرد: رشته اختلالات خواب عمر حدودا 15 ساله در کشور دارد.

وی افزود: یک نوزاد در دوران نوزادی می بایست حدود 16 تا 20 ساعت در طول شبانه روز بخوابد تا کیفیت خواب آن مطلوب باشد، اما در مقابل هر اندازه که سن زیاد می شود کمیت خواب نیز کمتر می شود، بطوریکه در سنین نوجوانی و جوانی حداقل یک سوم(8 ساعت) از شبانه روز را باید به خواب اختصاص داد.

وی تاکید کرد: بسیاری از ارگان ها از مغز و ریه و دستگاه گوارش گرفته تا دیگر اندام ها به خواب و کیفیت آن بستگی دارد و اگر فردی دچار اختلال در خواب باشد، ممکن است دچار استرس، افسردگی و اضطراب، پرخاشگری و مشکلات دیگر در زندگی خود شود.

دکتر طاهراحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از 100 نوع اختلال خواب در جهان شناسایی شده که مهمترین آن، شب ادراری و اختلالات تنفسی در خواب است.

فلوشیپ بیماری های خواب در ادامه با اشاره به اینکه حداقل تا 15 درصد از کودکان دچار شب ادراری می شوند، گفت: شب ادراری در کودکان تا 5 سالگی به دلیل نرسیدن مثانه طبیعی است، اما بعد از 5 سالگی و در طی یک خواب شب و در مدت زمان یک هفته، بیش از دوبار دچار شب ادراری شوند و این موضوع حدود 6 ماه تداوم داشته باشد باید توسط پزشک بررسی و درمان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: عامل ژنتیک، سایر اختلالات خواب(خور و پف)، مشکلات حرکات پا در خواب، یبوست، پایین بودن حجم مثانه، علائم برخی بیماری ها مانند عفونت ادراری، دیابت، پرکاری تیروئید و حتی تشنج و همچنین استرس و اضطراب های طول روز و پرخاشگری والدین مهمترین دلایل و عوامل شب ادراری در کودکان است.

وی افزود: همچنین اختلالات تنفسی در صورت درمان نشدن می تواند باعث اختلال در خواب شود که ساده ترین علامت آن "خور و پوف" است.

دکتر طاهراحمدی گفت: بسیاری از کودکانی که دچار اختلال تنفسی و خواب هستند، ضمن به چالش کشیده شدن رشد کودک، تمرکز و توجه در طول شبانه روز، پایین آمدن هوش، وحشت شبانه و کابوس، خواب آلودگی روزانه نیز به مشکل بر خواهد خورد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز