title
کد خبر: 216827
00
بانوان بخوانند؛ تقویت رحم با روش‌های خانگی

حفظ سلامت رحم یکی از مهم ترین اصول برای زنان محسوب می‌شود. سلامت این عضو می‌تواند بارداری را آسان‌تر کند.

به گزارش بهداشت نیوز، رحم عضو حیاتی برای تولید مثل در زنان محسوب می‌شود و در بنیان زندگی نقش اساسی دارد. به همین دلیل حفظ سلامت این عضو یکی از مهم‌ترین اصول برای زنان محسوب می‌شود. برخی از غذاها در سلامت و تقویت رحم و کمر نقش اساسی دارند. سلامت این عضو می‌تواند بارداری را آسان‌تر کند. برای گرم نگه داشتن رحم می‌توانید دستورات زیر را مدنظر داشته باشید:

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

اگرچه کم‌خونی یکی از مشکلات غالب زنان ایرانی است، اما نباید فکر کنید با خوردن بیش از حد گوشت قرمز می‌توانید این مشکل را برای همیشه حل کند. مطالعات زیادی نشان می‌دهد مصرف بیش از حد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به فیبروم رحم می‌شود. در حالی که مصرف سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا ۵۰% کاهش دهد.

وجود ایندول ۳ کاربینول موجود در سبزیجات چلیپایی (انواع کلم) باعث تنظیم هورمون استروژن اضافه از بدن می‌شود.

مصرف مکمل‌ها و تقویت کمر زنان

برخی از بانوان به اشتباه فکر می‌کنند که مقدار زیادی مکمل مصرف کنند، در حفظ سلامت رحم و کمر تاثیر زیادی دارد. این در حالیست که باید در مورد مصرف مکمل‌های دارویی با متخصص تغذیه مشورت کنید. طبق مطالعاتی که توسط موسسه مطالعات ملی بهداشت در آمریکا صورت گرفته مشخص شده است که مصرف مقدار مناسب از ویتامین D فیبروم رحم را کمتر کند. اسیدفولیک هم یکی از مکمل‌های مهم برای حفظ سلامت رحم در دوران بارداری است.

به جای مصرف برخی از داروها باید به سراغ غذاهایی بروید که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین D و اسید فولیک هستند. برای مثال انواع ماهی به تأمین این دو ماده غذایی در بدن کمک زیادی می‌کنند.

کافیئن کمتری مصرف کنید

یکی از روش‌های گرم نگه داشتن رحم کاهش مصرف کافئین در طی روز است. زیرا کافئین باعث تشدید فیبروم رحم می‌شود و میزان استروژن را در بدن افزایش می‌دهد. طبق تحقیقی که در Fertility and Sterility منتشر شده است، زنانی که روزانه ۵۰۰ میلی گرم کافئین مصرف می‌کنند (تقریبا ۵ فنجان قهوه) هورمون استروژن در بدن آن‌ها بالاتر می‌رود.

مصرف روزانه تنها یک فنجان چای یا قهوه برای جلوگیری از سردرد ناشی از کمبود کافئین کافیست.

تقویت کمر و رحم با پیاده‌روی

یکی از بهترین راه‌ها برای گرم نگه داشتن رحم پیاده‌روی و ورزش است. وقتی برای مدت طولانی می‌نشینید، جریان خون در رحم کاهش می‌یابد. اما راه‌رفتن و ایستادن خون بیشتری را به رحم می‌رساند. پس حتی اگر تغذیه شما برای سلامت رحم و کمر برنامه‌ریزی شده باشد، باز هم تاثیر زیادی بر روی سلامت این دو عضو ندارد.

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت رحم و کمر داشتن فعالیت بدنی در طی روز است. البته ورزش بیش از حد هم مانع باروری است. بهترین ورزش‌ها برای تقویت رحم، یوگا در خانه و پیاده روی هستند.

تقویت رحم با مواد خوراکی

برای تقویت رحم می‌توانید غذاهای زیر را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید:

*مصرف غذاهای حاوی فیبر

یکی از راه‌های سالم نگهداشتن رحم و کمر، مصرف غذاهایی است که حاوی فیبر بالایی هستند. فیبر به دفع مواد زائد و سموم از بدن کمک زیادی می‌کند. همچنین به دفع استروژن بالا از بدن هم کمک کرده و مانع از تشکیل فیبروم رحم می‌شود. از جمله غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی از فیبر هستند می‌توان به سبزیجات، انواع میوه، غلات کامل و حبوبات اشاره کرد. نوشیدن ۸ لیوان آب در طی روز هم مانع از تشکیل فیبروم رحم می‌شود.

*سبزیجات بیشتری بخورید

برای‌ گرم نگه داشتن رحم در خانه مصرف سبزیجاتی مثل انواع کلم مؤثر هستند. زیرا در عین داشتن طبع گرم، سرشار از منیزیم، انواع ویتامین، پتاسیم و کلسیم هستند. اگر در طی روز غذاهای حاوی سبزیجات تازه بخورید می‌تواند از روند رشد تومورهای فیبروئید در رحم جلوگیری کند. حبوبات و انواع کلم به دلیل داشتن فیتواستروژن می‌تواند میزان استروژن در رحم را کنترل کند.

*خوردن میوه‌ها را فراموش نکنید

میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C و بیوفلاونوئید هستند، به گرم نگهداشتن رحم کمک زیادی می‌کند. برای تقویت کمر زنان در خانه می‌توانید مرکبات و انواع توت را در سبد غذایی خود قرار دهید. بیوفلاونوئیدهای موجود در میوه‌ها از سرطان تخمدان پیشگیری می‌کنند. همچنین باعث سلامت سیستم تولید مثل می‌شوند.

*خوردن فرآورده‌های لبنی برای سلامت رحم

یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای تقویت کمر و رحم مصرف لبنیات است. پنیر، شیر و کره جز لبنیات گرم محسوب می‌شوند که خوردن آن‌ها برای سلامت رحم ضرورت دارد. این غذاها سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند. کلسیم به حفظ استخوان‌های زنان کمک زیادی می‌کند. از سوی دیگر خواص ویتامین D هم برای سلامت رحم و دور نگهداشتن آن از فیبروم رحم تاثیر دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز