title
کد خبر: 216821
00
تاثیر همه گیری کرونا بر عملکرد تخمدان‌ها در زنان

برخی از پژوهش‌ها نشان می دهد که استرس همه گیری کرونا می‌تواند سبب اختلال در عملکرد تخمدان‌ها در زنان شود.

به گزارش بهداشت نیوز، طبق برخی از تحقیقاتی که به تازگی در خصوص بیماری کووید۱۹ به انجام رسیده است، استرس همه گیری می‌تواند به شکلی نامحسوس بر روی تخمدان زنان تأثیرگذار باشد.

بر اساس یک پژوهش جدید، استرس همه گیری با اختلال در تخمک گذاری در بسیاری از زنان بدون تغییرات آشکاری در چرخه قاعدگی در ارتباط است.

محققان به تازگی در نشست سالانه «انجمن غدد درون ریز» گزارش دادند از ۱۱۲ زنی که در طول همه گیری کرونا مورد بررسی قرار گرفتند، نزدیک به ۶۶ درصد از آن‌ها دارای اختلال در زمینه تخمک گذاری از سوی تخمدان هایشان بودند، این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از ۳۰۱ زنی که ۱۳ سال قبل مورد پژوهش قرار گرفته بودند، دارای چنین مشکلی بودند.

تخمک گذاری یا آزادشدن تخمک از تخمدان ها، بطور کلی حدود دو هفته پیش از آغاز دوره قاعدگی در زنان اتفاق می‌افتد. اختلالاتی که در طول همه گیری ظاهر شد، شامل آزادشدن تخمک پیش از آمادگی رحم برای بارداری، و نیز آزاد نشدن کلی تخمک بوده است.

زنان در هر دو مطالعه سنین مابین ۱۹ تا ۳۵ سال داشتند و از دارو‌های ضدبارداری هورمونی استفاده نمی‌کردند. با این حال، یادداشت‌هایی که از سوی شرکت کنندگان نگه داری می‌شد، نشان از افسردگی، ناامیدی، خلق و خوی منفی، مشکلات خواب و سردرد را در طول همه گیری نشان می‌داد.

دکتر «جریلین پریور» (Jerilynn Prior) از دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا در این باره گفت: با مقایسه این دو پژوهش، به ویژه یادداشت‌های روزانه (افراد شرکت کننده) می‌توان به این نتیجه رسید که همه گیری ویروس «SARS-CoV۲» (ویروس عامل کووید-۱۹) سبب اختلالات خاموش در روند تخمک گذاری در اغلب دوره‌های منظم قاعدگی در زنان می‌شود.

وی گفت: با گذشت زمان، اختلالات تخمک گذاری مداوم می‌تواند خطر ناباروری، از دست دادن استخوانها، حملات اولیه قلب، سرطان‌های سینه و آندومتر را افزایش دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز