title
کد خبر: 216817
00
ارتباط میکروبیوم با چاقی

بدن انسان میزبان تریلیون‌ها باکتری و میکروب هم در بدن و هم روی پوست است. در مجموع، آنها به عنوان میکروبیوم شناخته می‌شوند، و آنهایی که در روده زندگی می‌کنند، میکروبیوم روده را تشکیل می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، باکتری‌های موجود در روده نه تنها بر میزان افزایش یا کاهش وزن ما تاثیر می‌گذارند، بلکه بر آنچه که می‌خوریم نیز تاثیر می‌گذارند. شواهد زیادی وجود دارد که رژیم غذایی می‌تواند تاثیرگذار قوی بر این جوامع میکروبی باشد. اما آیا میکروب‌ها می‌توانند بر رژیم غذایی تاثیر بگذارند؟

شواهد اولیه نشان می‌دهد که آنها می‌توانند تاثیرگذار باشند. از آنجایی که مطالعه میکروبیوم نسبتاً جدید است، بسیاری از آنچه در حال حاضر می‌دانیم از تحقیقات روی موش‌ها بدست می‌آید. آزمایشی نشان داد که ترکیب باکتری‌ها در روده ممکن است به نوعی، ترجیحات غذایی را حداقل در موش ها شکل دهد.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که با دانش محدودی که در حال حاضر از میکروبیوم و نقش آن در چاقی داریم، آیا می‌توان ترکیب باکتری‌ها را در روده‌هایمان تغییر دهیم تا وزن را حفظ کنیم، چاقی را از بین ببریم و برای سلامتی در درازمدت مفید باشیم؟ پاسخ این است که راه حل سریع و آسانی وجود ندارد.

 به هر حال، جوامع باکتریایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، و آنچه برای یک فرد موثر است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد، اما کارشناسان معتقدند که مداخلات با پتانسیل واقعی محتمل است.

یکی از این مداخلات ممکن است شامل تغییر میکروبیوم با خوردن غذاهای فرآوری شده کمتر باشد، زیرا تحقیقات نوظهور ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی غربی و عدم تعادل در روده را نشان داده است. ما به شدت به غذاهای راحت متکی هستیم، اما آنها فاقد مواد مغذی هستند. وقتی به این غذاها تکیه می‌کنیم،

 میکروب‌های مفید روده را تغذیه نمی‌کنیم. و اگر به طور مداوم میکروب‌های مفید روده را تغذیه نمی‌کنید، به میکروب‌های بیماری‌زا اجازه می‌دهید تا رشد کنند و تعادل ناسالمی از باکتری‌های خوب و بد ایجاد کنند.

توصیه می‌شود که تنوع گیاهان را در رژیم غذایی افزایش دهید و نه تنها تعداد بیشتری از آنها را اضافه کنید، بلکه طیف وسیع‌تری را نیز به آن اضافه کنید. افرادی که 30 غذای گیاهی مختلف را در هفته می‌خورند نسبت به افرادی که 10 نوع غذای گیاهی یا کمتر مصرف می‌کنند، تنوع بیشتری در میکروارگانیسم‌های روده خود دارند.

این گفته به معنای کنار گذاشتن کامل غذاهای مورد علاقه نیست. فقط تنوع دهید. و فکر کنید چگونه می‌توانید مثلا جو دوسر را هر روز کمی متفاوت استفاده کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها زمانی که به طور مناسب و با سایر اصلاحات غذایی استفاده شوند، ممکن است به افزایش باکتری‌های مفید روده و کاهش باکتری‌های مضر کمک کنند.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز